Houdbaarheid chemische producten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Houdbaarheid chemische producten

Hallo iedereen,

Graag had ik wat meer informatie gehad over de houdbaarheid van chemische producten. Ik ben bezig met het terug in orde stellen van een laboratorium en heb hier een groot aantal chemische producten gevonden die daar al zeker 15 jaar staan. Op sommige producten staat een vervaldatum, op andere niet. Nu moet ik wel zeggen dat deze producten in een tropisch klimaat zijn bewaard (een gemiddelde van 28°C gok ik en toch ook wel vochtig). Het is onmogelijk volgens mij om de hele lijst van producten hier te geven en nu vroeg ik mij af of er ergens een website bestaat die meer info over de houdbaarheid per product kan geven. Het zou goed zijn, moesten we niet al deze producten moeten weggooien, maar langs de andere kant kunnen we onmogelijk analyses uitvoeren zonder dat we de betrouwbaarheid van de producten kennen.

Groetjes

Re: Houdbaarheid chemische producten

Als je het aan mij vraagt zou ik niet eens meer willen weten wat de houdbaarheid is van de chemicaliën. Als je al zelf twijfelt aan de kwaliteit is het verstandiger om deze niet meer te gebruiken zoals je zelf al zegt.

Ik zou dus gewoon nieuwe chemicaliën aanschaffen en de oude gewoon laten vernietigen. Als je nl. hier wel mee aan de slag gaat dan is de kans dat je het meerdere keren moetn analyseren en nieuwe chemicalën moet aanschaffen een veel duurdere optie dan gelijk alles nieuw aanschaffen.

Een website kan ik je niet geven die is er zover ik weet niet

groeten

rip1968

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Houdbaarheid chemische producten

Ik denk dat u niet zozeer moet zoeken naar websites met de houdbaarheid van chemicaliën, maar naar de eigenschappen en stabiliteit van een chemicalie.

Chemicaliën ´bederven´ door aantrekking van vocht, door oxidatie door zuurstof uit de lucht, door absorptie van koolzuurgas uit de lucht, of door omzetting omdat het product niet voor langere tijd stabiel is.

Meestal kun je dit aan het chemicalie zelf al zien. Als het een droog, rul poeder met één uniforme kleur is, dan mag je er wel van uitgaan dat het nog goed is.

Als de kleur niet homogeen is, als het chemicalie klonterig is geworden, als het duidelijk niet een homogene samenstelling heeft (grotere klonten tussen kleinere klonten of poeder), dan is het niet meer als zodanig bruikbaar.

Voorbeelden van chemicaliën die in die zin ´snel bederven´, zijn hydroxiden (absorptie van koolzuur), hygroscopische chemicaliën (bijv. fenol, natriumsulfide, anhydrische chloriden en sulfaten), ijzer(II) zouten (oxidatie door luchtzuurstof).

Edit: ik ga er hierbij vanuit dat u zoveel mogelijk wilt bewaren om kosten te sparen. Als de kosten niet het grootste probleem zijn, dan sluit ik me aan bij de post van rip1968.

Berichten: 3

Re: Houdbaarheid chemische producten

Het is inderdaad om kosten te besparen dat ik een oplossing zoek. Anders had ik ze inderdaad al weggedaan. Het gaat voornamelijk over chemicaliën en producten om fytopathologische analyses te doen (milieus en buffers bereiden, ...).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Houdbaarheid chemische producten

Ik moest opzoeken wat fytopathologie precies ook alweer was... :oops:

Misschien dat iemand anders de risico´s kan schatten. Ikzelf, als milieuchemicus, zou zeggen: jammer van de kosten...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Houdbaarheid chemische producten

Een potje kan ook "bederven" doordat de concentratie verloopt (bijvoorbeeld door verdamping). Dit is vooral van belang voor verdunde standaarden en buffers. Ook zijn er stoffen die minder stabiel zijn als er licht op valt, of als de temperatuur hoger is. De omstandigheden waaronder stoffen worden bewaard kunnen dus van belang zijn. Als laatste wil ik nog isotopen noemen die een vervaltijd vertonen.

Wat zijn de kosten als je er later achter komt dat de analyses niet zijn gelukt?

Berichten: 3

Re: Houdbaarheid chemische producten

Bedankt alvast voor de informatie!

Vermits ik niet meer zo geweldig goed ben in al die chemie-termen, heb ik een lijstje gemaakt van de producten die we spoedig gaan nodig hebben. Is het mogelijk om kort te zeggen of deze producten nog eventueel houdbaar zijn? Ze zijn wel bewaard in een open kast, in redelijk vochtig klimaat en een gemiddelde van 28 graden of zo...

De volgende producten hadden een vervaldatum, maar ik heb al vaak gehoord dat er veel producten zijn die een vervaldatum moeten volgens de wet, maar die eigenlijk nooit vervallen. Is dit het geval bij volgende producten?

Bacteriologische agar (agar bactériologique, vervaldatum 01/1998)

Voedende agar (agar nutritif, vervaldatum 07/2007)

Agar (vervallen sinds 02/2007)

Bromothymol Blue (BTB, dibromothymolsulfonephtalein, vervaldatum 2003)

Vleesextract (vervaldatum 04/1994)

Gistextract (03/2006)

(NH4)2SO4 (04/1988)

Volgende producten hebben geen vervaldatum, maar zijn aangekocht begin de jaren 90:

Citroenzuur (acide citrique)

NaCl

(NH4)H2PO4

KH2PO4

K2HPO4

Na2HPO4.2H2O

Na2HPO4.12H2O

Casein hydrolysate (Hydrolysat acide de caséine)

Jodium en kaliumjodide-oplossing verdund volgens Lugol

Safranine

FeSO4

MgSO4.7H2O

Kristalviolet (kleurstof)

Al een zeer grote merci van op voorhand!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Houdbaarheid chemische producten

Wil je in je posts proberen om sub- en superscript te gebruiken? Dat maakt het geheel wat leesbaarder (zie hier hoe je dat moet doen).

Wat betreft je vraag: volgens mij zijn de stoffen zonder datum inderdaad (bij benadering) onbeperkt houdbaar. De enige waar ik mijn vraagteken bij zou zetten is het caseïne-hydrolysaat omdat dat denk ik enigszins gevoelig kan zijn voor oxidatie.

Van de stoffen met vervaldatum kan ik je in ieder geval zeggen dat je de agars niet meer moet gebruiken. Deze gaan merkbaar achteruit bij zelfs korte overschrijding van de datum.

Van zowel BTB als ammoniumsulfaat ((NH4)2SO4) denk ik dat de datum slechts indicatief is maar dat daar weinig mee kan gebeuren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Houdbaarheid chemische producten

Ik sluit me aan bij Beryllium. Van die onderste lijst is alleen FeSO4 ook gevoelig voor oxidatie. Kijk eens in die pot. Als het een mooi mint-kleurig produkt is, dan is het nog goed. Zit er een bruingele korst op, of zitten er bruingele korrels doorheen, dan zou ik het nieuw kopen.

Reageer