Totaaldruk ahv Kp of Kc

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Totaaldruk ahv Kp of Kc

Vraagstuk:

PCL5 <->PCL3 + CL2

In een bepaald volume bevindt zich bij P=1 atm het volgende mengsel in evenwicht:

P pcl5 = 0.140 atm P pcl3 = 0.360 atm P cl2 = 0.5 atm

Hoe groot wordt ge nieuwe totaaldruk als bij constante temperatuur het volume tot de helft herleid wordt.

De Kp zoeken is niet moeilijk. Je vindt Kp=1.28

De Kp blijft constant in het nieuwe ecenwicht want de temperatuur is een constante. Dus

Kp1=Kp2

Nu de nieuwe evenwichtsvergelijking opstellen met onbekenden en dus gelijkstellen aan 1.28.

Maar hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Totaaldruk ahv Kp of Kc

Ik denk dat je te moeilijk doet...gaswet?

Berichten: 5

Re: Totaaldruk ahv Kp of Kc

De methode is door te steunen op het feit dat Kp en Kc voor een reactie tussen ideale gassen onafhankelijk is van de druk.

De uikomsten kan ik je ook geven:

P'=P' pcl5 + P' pcl3 + P' cl2 = 0.405+ 0.594 + 0.876 = 1.875

Deze uitkomst is logisch, hij is minder dan 2 atm vanwege principe van Le Chatelier Braun.

Als het lukt met ideale gaswet ook goed? Maar ik kom zo niks uit, via een nieuwe evenwichtsvergelijking met onbekende zou het moeten lukken?niet>

Berichten: 5

Re: Totaaldruk ahv Kp of Kc

Door het principe van Le Chatelier Braun toe te passen weet je dat het evenwicht naar links gaat verschuiven. Door kleiner volume, naar kant van kleiner aantal gasvormige moleculen. Dit kan men gemakkelijk bewijzen als men via de nieuwe partieeldrukken en de nieuwe totale druk, de molaire breuken berekend en dan een stijging van het PCL5 uitkomt.

Maar hoe komt men aan de nieuwe partieelbreuken?

Het zou normaal met Kp of Kc moeten lukken...

Berichten: 5

Re: Totaaldruk ahv Kp of Kc

Aangezien dit forum mij toch niet verder heeft kunnen helpen, is na lang denken de uitkomst toch bekomen.

Voor de geinteresseerden.

De Kp berekenen zoals hierboven. uitkomst: Kp=1.28

De Kp1=Kp2 aangezien temp. = constant

Nieuwe evenwichtsvgl:

1.28=[(0.360*2-x)(0.500*2-x)]/(0.140*2+x)

x=0.126

Men heeft de partieeldrukverandering per stofsoort.

Nieuwe partieeldrukken berekenen.

Einde oplossing

Hopla

Reageer