Dateringstechnieken?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Dateringstechnieken?

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal ik mezelf maar even voorstellen...

Ik ben Gert-Jan Hofman en zit in mijn 6de jaar Moderne talen-Wetenschappen (met 6u wiskunde). Aangezien het mijn laatste jaar is moet iedereen een eindwerk maken ivm met hetgene wat men hoogstwaarschijnlijk volgend jaar gaat studeren. Bij mij is dat dus chemie :P !

Ik heb als onderwerp voor mijn eindwerk "chemische dateringstechnieken" gekozen omdat ik zo mijn voorliefde voor chemie én geschiedenis kan combineren :D .

Nu is mijn vraag op dit forum:

Wie kan er mij handige sites, brochures,tijdschriften,... bezorgen over zo veel mogelijk verschillende technieken?

Ook ben ik nog op zoek naar een opsomming van verschillende technieken.

Kortom alle informatie over dateringstechnieken is welkom!!!

Mvg

Ps. Sites zoals wikipedia en dergelijke heb ik natuurlijk al bezocht ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Dateringstechnieken?

Chemisch? Mag het ook fysisch?

Lees dit eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Radiometric_dating

PS: ik sla je opmerking dat je Wikipedia al hebt gelezen maar even in de wind....

Berichten: 374

Re: Dateringstechnieken?

Moet je even zoeken naar C14 datering.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Dateringstechnieken?

Moet je even zoeken naar C14 datering.
Yup, dat is één van de fysische methoden. Maar dat schrijf je wel als 14C.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Dateringstechnieken?

Ik googel even op ´dateringstechniek´ en ik vind meteen al dateringstechnieken waarvan ik van het bestaan niet eens af heb geweten.

Kortom: genoeg te zoeken, zou ik zeggen. ;)

Re: Dateringstechnieken?

Een dateringstechniek om te bepalen of een voorwerp voor of na een bepaalde tijd gemaakt/ontstaan is berust op het bepalen van de samenstelling van de stof waarvoor veel chemische technieken kunnen worden gebruikt.

Voorbeeld: Kun je aantonen dat in een voorwerp astbest is verwerkt dan weet je dat dit voor 1993 moet zijn want sinds die tijd mag geen asbest verwerkt worden.

In de kunstsector wordt dit nogal eens gebruikt om aan te tonen of een werk aan een bepaalde kunstenaar kan worden toegeschreven.

Berichten: 6

Re: Dateringstechnieken?

Dank aan iedereen voor de informatie maar weet er iemand of er in Belgie of Nederland instituten of universiteiten zijn die aan chemische datering doen?

Is er ook iemand die boeken weet over dateringen?

Mvg ;)

Berichten: 252

Re: Dateringstechnieken?

Ik denk dat je voor praktische informatie hierover best informeert bij musea waar oude voorwerpen bewaard worden. Dus niet het SMAK in Gent maar eerder het Groeninghe museum in Brugge.

Berichten: 2

Re: Dateringstechnieken?

Bij het Kik (Koninklijk instituut voor het kunstpatrimonium) worden 14Cdateringen uitgevoerd op kunstwerken, zo ook dendrochronologische datering.

Hun website: www.kikirpa.be

Zij hebben ook een bibliotheek waar je zeker veel informatie gaat kunnen vinden!

Berichten: 49

Re: Dateringstechnieken?

Misschien ook bij het museum van natuurwetenschappen.

Die hebben ook vele labo's.

Berichten: 6

Re: Dateringstechnieken?

Bedankt voor de laatste 2 posts!!! Die hebben me echt al een heel eind vooruit geholpen voor waar ik misschien een datering kan meemaken :D ^^!!

Nu maar hopen op een positief antwoord :P

Reageer