Springen naar inhoud

Zouten oplossen

• Log in om te kunnen reageren

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2008 - 15:30

Goeie dag iedereen,
ik heb me pas net aangemeld, maar ben al een langere periode aan het koekeloere hier op het forum en heb echt heel veel bruikbare informatie en tips gehad. bedankt hiervoor. Nu heb ik zelf een klein aantal proefjes gedaan thuis met zouten oplossen in water. Ik heb een verzadigde oplossing van KI, NaCl en KNO3. ze staan alle 3 in een reageerbuisje en ik heb ze gemaakt door het water tot een graadje of 60 te verwarmen en te verzadigen en daarna af te laten koelen. Echter, bij het afkoelen trad juist de eigenaardigheid op. op de bodem van de KI en de NaCl oplossingen vormde zich gewoon weer een bodempje zout in de vorm van suikerkristalletjes, maar in de KNO3 oplosing gingen er van de bodem omhoog ''grote'' (het was in een reageerbuis) kristallen bijna pegels. wat veroorzaakt de vreemde vorm van de kristallen in die oplossing en waarom is die vorm zo anders?8-[ en gebeurt dit ook bij andere zouten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2008 - 17:29

Dat kan oa aan beschadigingen in de reageerbuis liggen, microscheurtjes enzo. Maar ook stofdeeltjes kunnen de oorzaak zijn. En omdat kaliumnitraat geen alkalihalogenide is (dat woord verzin ik even: Cl en I zijn halogenen, alkalimetalen zijn oa natrium en kalium), maar bestaat uit een samengesteld ion, zou ik me niet verbazen als het te maken kan hebben met de kristalstructuur.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2008 - 19:10

Die 'punten' zijn gewoon de kristallen van kaliumnitraat. Kaliumnitraat vormt naaldvormige kristallen, welke heel fraai kunnen worden. Vorming van dergelijke naaldvormige kristallen is niet zo heel bijzonder hoor. Heel fraai is de vorming van donkergroene chinhydron kristallen (te maken uit een oplossing van hydrochinon en een aangezuurd ijzer(III)zout), welke als een prachtig zeer broos 3D-netwerk door de vloeistof ontstaan. Even schudden en alles breekt af en even later heb je een laagje naaldjes op de bodem.

Nog een leuk setje voorbeelden van naaldvormige kristallen:

http://woelen.homesc... HCl/index.html

http://woelen.homesc...tals/index.html

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2008 - 21:29

hey bedankt! ik vind de naaldjes er inderdaad nogal mooi uit zien. bedankt woelen, voor de illustraties van andere experimenen. ik dacht dat ik die hele site van je al had doorgespit, maar blijkbaar nog niet grondig genoeg want deze kende ik nog niet :P

Heel fraai is de vorming van donkergroene chinhydron kristallen (te maken uit een oplossing van hydrochinon en een aangezuurd ijzer(III)zout)

ik ben nu wel benieuwt naar wat hydrochinon nou eigenlijk is? ik heb eventjes rond gekeken op http://nl.wikipedia....iki/Hydrochinon maar daar staat nou niet echt bijster veel. zou die stof nog te koop zijn aangezien het kankerverwekkend schijnt te zijn? ik heb gekeken bij de sites waar ik zo nu en dan eens wat stofjes koop, maar daar stond ie niet in de catalugus.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2008 - 22:17

Zeker weten, ga maar eens bij de gemiddelde amateurfotozaak langs. Hydrochinon is namelijk een reductor die in ontwikkelbaden gebruikt wordt.

EDIT: niet helemaal goed gelezen. Hiermee bedoelde ik dus, dat hydrochinon niet meer verkocht mag worden in fotobaden, niet dat de TS niet goed heeft gelezen, dat sloeg dus op mezelf.

Veranderd door FsWd, 28 december 2008 - 21:38

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2008 - 20:06

ow, nou bedankt. dan ga ik daar zeker eventjes kijken. 8-)
Nu ik toch bezig ben, een beetje van de zouten topic af dat wel, maar ik heb voor de gein hetzelfde gedaan met fructose, maar die was (geheel naar verwachting) zo goed als eindeloos oplosbaar in water. het werd alleen maar meer en meer een drap.
Maar nu komt dan toch een vraag (een beetje weer terug naar de 2e klas van de HAVO, maar nooit echt een verklarend antwoord op gehad)
: hoe komt dat toch? waarom lost een zout op en krijg je het weer terug als je het uitdampt, en bijvoorbeeld suiker niet? waarom ''reizen'' de ionen niet mee in de dampdruppeltjes, maar de suikermoleculen wel? ik neem aan dat het antwoord hierop niet ver ligt van het antwoord op de vraag waarom zich in een oplossing dan bij zouten wel een evenwicht in stelt, en bij suiker niet. 8-[

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2008 - 21:42

Dat komt omdat fructose niet in ionen splitst zoals NaCl (waar dus een bepaalde energie voor nodig is en die na een bepaalde hoeveelheid NaCl opgelost te hebben, niet meer genoeg aanwezig is), maar waterstofbruggen vormt met water. Omdat fructose dat heel goed kan (het heeft 5 OH groepen), zal het blijven oplossen en uiteindelijk zal het lijken alsof het water in de fructose oplost. En de suiker reist mee in de dampdruppeltjes als COx en H2O. Het ontleedt dus bij een bepaalde temperatuur.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2008 - 00:19

Zeker weten, ga maar eens bij de gemiddelde amateurfotozaak langs. Hydrochinon is namelijk een reductor die in ontwikkelbaden gebruikt wordt.

EDIT: niet helemaal goed gelezen. Hiermee bedoelde ik dus, dat hydrochinon niet meer verkocht mag worden in fotobaden, niet dat de TS niet goed heeft gelezen, dat sloeg dus op mezelf.

Dat hydrochinon niet meer verkocht mag worden geloof ik niet. Het is nog steeds te koop op vele plekken. Zelf heb ik het hier gekocht, 250 gram:

http://www.artcraftc.../products_1.php

Het is echt heel goedkoop, $8.50 per 250 gram (ca. EUR 6). Versturen van 250 gram materiaal is ook niet zo duur, reken nog maar eens op zo'n bedrag, maar ergens tussen de 10 en 15 euro heb je het wel in huis.

Wat misschien wel klopt is dat het niet meer verkocht mag worden in kant-en-klaar voorgemixte fotografie-ontwikkelaars. Helaas zijn die ontwikkelaars steeds moeilijker te krijgen (dankzij de opkomst van digitale fotografie) en ben je als hobby zwart-wit fotograaf steeds meer aangewezen op zelf de losse chemicalien kopen en die mengen. Op deze manier is wel bij mij de interesse voor chemie weer flink aangewakkerd ;) .

De stof chinhydron is een stuk lastiger te vinden. Ik heb dat nog nooit ergens aangeboden gezien op Internet. De volledig geoxideerde vorm van hydrochinon (benzochinon (para)) is wel weer te krijgen, bijv. bij www.labstuff.nl, maar voor fotografie-toepassingen is die stof niet bijzonder interessant (en het heeft een akelige geur!). Het mengen van een oplossing van hydrochinon en een oplossing van p-benzochinon leidt ook tot vorming van chinhydron, maar de langzame reactie met ijzer(III)chloride is fraaier.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures