Shampoo maken (recept)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Shampoo maken (recept)

Hallo... :D

Nou ik moet op school shampoo en zeep maken, zeep maken is gelukt. Maar ik kan nu geen recept vinden voor het maken van shampoo... :oops:

Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen ;)

Groetjes,

z0ez0e

Berichten: 111

Re: Shampoo maken (recept)

De volgende link zal je helpen. Kijk bij "vloeibare zeep".

http://www.drogisterijdelang.nl/?page=2#shampoo

Voor het indikken wordt hier NaCl gebruikt. ALs dit niet goed werkt kun je een mix van 1 deel KCl en 5 delen NaCl gebruiken. Dan dikt hij beter in. (dit gebruiken wij op school.)

Succes Jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Shampoo maken (recept)

Google even 'shampoo making'

Je krijgt dan 7420.000 hits met betrekking tot shampoo maken.

En 37.000 hits bij het gewoon in het Nederlands typen van shampoo maken.

Berichten: 4

Re: Shampoo maken (recept)

jasper2 schreef:De volgende link zal je helpen. Kijk bij "vloeibare zeep".

http://www.drogisterijdelang.nl/?page=2#shampoo

Voor het indikken wordt hier NaCl gebruikt. ALs dit niet goed werkt kun je een mix van 1 deel KCl en 5 delen NaCl gebruiken. Dan dikt hij beter in. (dit gebruiken wij op school.)

Succes Jasper


Heel erg bedankt...

Maar ik heb een vraag :oops: >>> wat bedoel je met :

ALs dit niet goed werkt kun je een mix van 1 deel KCl en 5 delen NaCl gebruiken.

En heb je dit recept uitgeprobeerd? Is het gelukt ;)

Alvast bedankt,

z0ez0e

Berichten: 14

Re: Shampoo maken (recept)

ligt eraan hoeveel shampoo je wilt maken. De verhouding zal dan 1:5 zijn, dus bijv 100gr KCl en 500gr NaCl (of in oplossing: 100ml en 500 ml, etc)

Berichten: 636

Re: Shampoo maken (recept)

nog een goede link. Met verschillende soorten shampoo: Link

Berichten: 4

Re: Shampoo maken (recept)

Nu even een vraag over zeep. :oops:

Voor het maken van zeep heb ik de volgende hoeveelheden gebruikt van de volgend stoffen:

- 10 gram zonnebloem olie

- 5 gram cocosolie

- 2 gram NaOH

- 10 gram gedestilleerd water

Ik heb eerst de NaOH in de gedestilleerde water opgelost (met heet water), daarna de cocosolie met zonnebloem olie ook verhit.... En als laatst heb ik ze allebei gemengd de olie en de oplossing van NaOH en water>> en heb ik moest een half uur roeren....

en ik heb er ook gelijk geur toegevoegd een paar druppels.... en ook kleur (blauw)

~Ik moet nu alle reactie vergelijkingen noteren, alleen ik weet niet hoe ik het precies moet doen... ik heb wel iets maar ik denk dat het fout is....

~En mijn andere vraag is wat is het verschil tussen zeep en shampoo\douchegel

dus zeg maar (l) (liquid) en (s) (solid)

Ik hoop zo snel mogelijk antwoord te krijgen ;)

Groetjes,

Z0ez0e :)

Berichten: 197

Re: Shampoo maken (recept)

Je hebt nu allemaal massa's in grammen staan bij de stoffen en deze moet je gaan omrekenen naar de juiste hoeveelheid (bijv. dmv de mol)!! Je moet de molecuulformule van de door jouw gebruikte stoffen opzoeken/achterhalen en dan daar in het periodiek systeem de relatieve atoommassa's opzoeken (aantal unit is het antwoord wanneer je dat bij elkaar optelt :D ) Vanuit de unit heb je gelijk al de mol/l (!!).

De formule "aantal mol" is:

n= m/M

ofwel aantal mol(/l)= massa van de door jouw gebruikte stoffen delen door de optelling van de units vanuit het periodiek systeem!!

Als je de molecuulformule hebt gevonden en hebt berekend (in units) kun je ze invullen in een reactievergelijking en deze coëfficenten kloppend maken door eerst te kyken naar 't atoom die 't minste voorkomt in de reactie! Daarna wijst de rest zich vanzelf denk ik ook wel, maar mocht je nog vragen hebben dan kun je ze natuurlijk altijd weer hier posten :D [!]

Groetjes Marco

Berichten: 2.337

Re: Shampoo maken (recept)

Je formule klopt niet marco.

Het is n = m/M ;)

Berichten: 197

Re: Shampoo maken (recept)

je hebt helemaal gelijk ;) ik heb hem gelijk aangepast ;)

Berichten: 4

Re: Shampoo maken (recept)

:) Heel erg bedankt...

ik ga het uitvoeren zoals je het hebt uitgelegd, sorry voor het laat beantwoorden van jou reactie ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Shampoo maken (recept)

Ik zou hem wel niet te lang op je hoofd laten zitten, die shampoo. Hij zal waarschijnlijk wel werken, maar vanwege het type olie dat je gebruikt, zal de shampoo iets basisch uitvallen.

Je hebt dan geen COO groep meer op het uiteinde, maar een SOOO groep. De eerste 2 O's zullen allebei dubbelgebonden aan de S zitten, de laatste O enkelgebonden. Dezelfde configuratie die je aantreft bij een COO groep, maar dan met een extra O, dubbelgebonden aan de C.

Reageer