salpeterzuur of schimmel?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

salpeterzuur of schimmel?

Hallo!

ik ben net tijdelijk in een begane grond- appartement getrokken waar een behoorlijk vochtprobleem heerst. Gevolg is dat er op 2 muren schimmelvorming is plus een witte, vlokkerige substantie die uit de muur komt zetten (een soort nepsneeuw). Steeds als ik het eraf haal staat er binnen een half uur alweer een nieuw laagje op de muur.

Een tijdje dacht ik dat het schimmel was, maar laatst wees iemand me erop dat het misschien salpeterzuur is.. weet iemand of dit kan kloppen, en zou iemand met uit kunnen leggen wat salpeterzuur precies is (ik begreep iets van een chemische reactie met water, en de muur is van kalksteen en denk gestuct, heeft dit er iets mee te maken?)

Mijn volgende vraag is natuurlijk hoe ik er vanaf zou kunnen komen; de muurfundamenten droogkrijgen is geen optie, gelet op mijn tijdelijke woonsituatie, maar misschien weet iemand een middeltje om het tijdelijk tegen te gaan? ik hoorde iets over waterglas of juist schoonmaken met suikerwater..

iemand een idee? heel erg bedankt vast!

Berichten: 2.337

Re: salpeterzuur of schimmel?

Salpeterzuur is een sterk anorganisch zuur.

Hoe dat in je muren kan komen is mij een raadsel. Het tast wel kalksteen aan omdat het een zuur is.

Veel schimmels produceren zuren om zich beter op het oppervlak te kunnen afzetten misschien is dat bij de witte schimmel die jij op je muren hebt het geval.

Maar die schimmel produceert geen salpeterzuur.

Berichten: 252

Re: salpeterzuur of schimmel?

Salpeterzuur is een sterk zuur, zoals zoutzuur en zwavelzuur. De chemische formule van salpeterzuur is HNO3.

Je nepsneeuw is met zekerheid geen salpeterzuur. Mocht er al salpeterzuur in je muren zitten dan is het witte spul wellicht calciumnitraat, Ca(NO)2. Je zou wat van het witte spul kunnen afkrabben en oplossen in water. Wat zwavelzuur bijvoegen en kijken of je een neerslag krijgt. Aangezien je blijkbaar niet veel chemische ervaring hebt laat je dit best over aan iemand die hier meer kaas van gegeten heeft!

Maar, ik twijfel sterk dat je salpeterzuur of calciumnitraat in de muur hebt. Een schimmel lijkt me logischer alhoewel een half uur voor het opnieuw opbouwen van een schimmelcultuur wel erg kort lijkt.

Wat het precies is kan enkel een analyse uitwijzen. Vraag /eis van je huisbaas dat hij die laat uitvoeren!

Re: salpeterzuur of schimmel?

Zoek eens op uitbloei met google.

In Wiki : http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitbloei

Reageer