analyse van CaPo4

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

analyse van CaPo4

;) Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste vraag op dit forum dus voor iedereen prettige kerstdagen nog en gelukkig oud en nieuw.

En dan nu mijn vraag.

Ik analyseer regelmatig met een druppeltestje fosfaat in mijn aquarium.

Meet ik bij deze analyse mijn totaal fosfaat, of alleen organische fosfor (ATP, ADP etc). Als we bij een vroegere werkgever CaPO4 moesten analyseren moest dat met een AAS en absoluut niet met de UV-VIS maar ik weet niet meer waarom. Als ik dus met een druppeltest meet, meet ik dan ook CaPO4 of niet

Groeten Johan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: analyse van CaPo4

Welkom op het forum.

CaPo4? CaPO4? Je moet je in de chemie eerst aanwennen om nauwkeurig te werken.... De stof die je bedoelt is waarschijnlijk Ca3(PO4)2. Het oplosbaarheidsproduct hiervan is 2,1x10-33. Welke concentratie verwacht je?

Berichten: 2

Re: analyse van CaPo4

Hallo iedereen,

Sorry voor de onnauwkeurigheid jullie hebben gelijk. Maar dat nat chemische is allemaal weer een tijd geleden dus vandaar maar nogmaals sorry. De concentratie die ik moet verwachten weet ik niet.Ik vind 1mg/L, maar als ik mijn algenprobleem bekijk moet dat volgens mij meer zijn. Maar met dit oplosbaarheidsprodukt is de bijdrage van Calciumfosfaat aan die ene mg zo klein die is verwaarloosbaar. Hoe kom ik er nou achter hoeveel Calciumfosfaat er in de bak zit.

Groeten Johan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: analyse van CaPo4

Met een druppeltest meet je alleen het opgelost fosfaat (PO43-, HPO42- of H2PO4-).

Mocht er zich al calciumfosfaat vormen, dan zakt dat vanzelf naar de bodem of het wordt door je filters opgevangen. Alleen, ik denk dat de concentratie aan calcium en fosfaat in het aquariumwater te laag is om calciumfosfaat te laten neerslaan.

Ik zou niet weten hoe je het gehalte aan calciumfosfaat in je aquariumwater zou kunnen bepalen.

Maar is dat belangrijk? Voor algen is alleen het opgeloste fosfaat van belang. Het fosfaat dat je met een druppeltest meet.

1 mg/l lijkt mij een normale waarde. Of dat zo'n waarde algengroei veroorzaakt hangt niet alleen van dat fosfaatgehalte af, maar ook van het gehalte aan stikstof (m.n. nitraat).

Tegenwoordig wordt steeds meer gekeken naar de zogenaamde Redfield-ratio (N/P-verhouding). Die moet in een bepaald gebied liggen. Valt de Redfield-ratio buiten dat gebied, dan krijg je mogelijk last van algengroei.

Als je googelt op de term 'Redfield-ratio' dan vind je makkelijk meer info.

Ter illustratie dat het fosfaatgehalte niet alles zegt over de kans van algengroei:

In mijn eigen aquarium vind ik nooit fosfaat (<0,2 mg/l volgens het lab waar ik werk). Het nitraatgehalte is altijd vrij laag: meestal tussen 10 en 15 mg/l (volgens ons eigen lab). Niks aan de hand, zou je zeggen, maar toch heb ik vaak last van groene algen. Dat los ik dan op door fosfaat juist te doneren aan het water, om die Redfield-ratio beter te krijgen. En dat werkt bij mij wel om de alg vrijwel weg te krijgen.

Moraal: zoek eens naar de Redfield-ratio en bepaal ook het gehalte aan nitraat. Misschien komt er wel uit dat je juist fosfaat moet toevoegen.

Reageer