reactievergelijking en vraag over broom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

reactievergelijking en vraag over broom

hallo

Ik heb een vraag over een reactievergelijking.Als je natriumbromide met geconcentreerd zwavelzuur laat reageren dan krijg je broom en zwaveldioxide.

Hoe ziet die reactievergelijkeing er uit?

Nog een vraag over broom.Waarom moet broom als het als desinfecterend middel gebruikt wordt altijd gebruikt worden met een oxiderend middel als ozon of chloor.

Alvasr bedankt voor jullie reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactievergelijking en vraag over broom

Je weet welke stoffen er ontstaan uit je beginstoffen. Zet die gewoon als halfreacties neer volgens voorbeelden in je boek en ga met elektronen spelen.

Berichten: 11

Re: reactievergelijking en vraag over broom

Dat heb ik natuurlijk gedaan maar het zag er nogal simpel uit en ik weet niet zeker of ik het goed gedaan heb.

Berichten: 1.379

Re: reactievergelijking en vraag over broom

Is het logisch dat een oxyderende stof (broom) en een reducerende stof (zwaveldioxyde) gelijktijdig bij een reaktie ontstaan?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 11

Re: reactievergelijking en vraag over broom

Nee dat is niet logisch maar ik weet niet wat je met de vraag bedoelt.

Berichten: 3.145

Re: reactievergelijking en vraag over broom

Logisch gezien is deze reactie helemaal niet zo vanzelfsprekend. Als je broom mengt met zwaveldioxide, dan gebeurt er niets. Voeg je echter een weinig water toe, dan reageren ze ogenblikkelijk met elkaar tot waterstofbromide en zwavelzuur. Je ziet dat voor deze reactie water nodig is.

Omgekeerd krijg je deze reactie dus ook, bij afwezigheid van water. Er ontstaat uit NaBr en zwavelzuur naast Br2 en SO2 ook water, maar omdat dit direct wordt gebonden door ander aanwezig zwavelzuur kan deze reactie aflopen.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag, je hebt als ingangsstoffen NaBr en zwavelzuur, welke reageren tot HBr en NaHSO4. Vervolgens reageert de HBr weer met als resultaat Br2, SO2 en water, het laatste direct gebonden door overmaat zwavelzuur. Hiermee moet je in staat zijn de vergelijking op te stellen.

Reageer