probleem synthese polyetheentereftalaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

probleem synthese polyetheentereftalaat

goedenavond allen

ik heb een probleempje om de theoretische synthese van polyetheentereftalaat op te schrijven. Normaal gezien zou men een vrije OH en een vrije COOH groep moeten hebben, maar als ik mijn synthese uitschrijf bekom ik 2 vrije OH groepen. Ik zal hieronder even mijn werkwijze geven, misschien dat iemand mijn fout vindt.

beginnen met tereftaalzuur, dan behandelen met methanol zodat men dimethytereftalaat krijgt. Dan behandelen met ethaandiol zodat je methanol kan afgedestilleerd worden.

Als men dit gedaan heeft bekomt men eigenlijk volgende molecule

HO-CH2-CH2-O-CO-C6H5-CO-O-CH2-CH2-OH

nu deze molecule plus dezelfde molecule doen om pet te maken en dan bekom ik aan beide uiteinden mijn alcoholgroep, wat denk ik niet de bedoeling kan zijn

Zou iemand mij kunnen helpen?

Berichten: 552

Re: probleem synthese polyetheentereftalaat

je moet niet molecule per molecule bekijken. In werkelijkheid treedt er een polycondensatie op van tereftaalzuur (of dimethyltereftalaat, zoals in jouw geval) en en ethyleenglycol.

Berichten: 17

Re: probleem synthese polyetheentereftalaat

dus gewoon dimethyltereftalaat +1 ethaandiol en men heeft al pet, of heb ik dat nu verkeerd begrepen?

Berichten: 552

Re: probleem synthese polyetheentereftalaat

dan heeft jouw pet maar zeer zwakke mechanische eigenschappen.

condensatiepolymeren zoals PET hebben moleculaire massas van enkele duizenden g/mol. Uiterste grens is 30000 g/mol. Je hebt dus aaneenschakeling van ethyleenglycol en dimethyltereftalaat, paar honderd keer.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: probleem synthese polyetheentereftalaat

Aan die OH groepen kan elk weer een tereftalaat koppelen, en aan de zure uiteinden (eigenlijk esters) kan weer een ethaandiol gekoppeld worden en aan die OH groepen weer een tereftalaat, enz.

Reageer