Springen naar inhoud

gasvorming bij contact zink/epoxylak

• Log in om te kunnen reageren

avontureke

avontureke

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2008 - 22:53

Hello,

Effe mijn probleem samenvatten :

als wij een RVS(correctie : ijzer) object stralen (korundstralen), metaliseren met zink of zink/aluminium dient het steeds voorzien te worden van een speciale primer alvorens een 2 componenten epoxy lak aan te brengen en af te werken met een eindlaag.(we spreken over natlak)
Wat de hechting of de dekking/bescherming betreft is die primer in dit geval volkomen overbodig. (min 50Ķ Zinklaag, 60Ķ epoxy en dan nog eens 60Ķ eindlaag)
Waarom dan wel ? Omdat er anders een soort van gasvorming onstaat tss de zinklaag en de lak. 8-[
Gevolg : je lak zit volledig onder bubbels en je kan de hele boel herbeginnen. :x
Het leuke aan de zaak is dat je de reaktie niet altijd direct ziet gebeuren en dus je fabrieksvloer verlaat als je denkt dat het stuk al stofdroog is om dan de volgende dag voor een gezwollen lak te staan. :cry:
Doe daar nog eens bij dat die speciale primer bijna niet stofdroog te krijgen is en bovendien de kostprijs de hoogte in jaagt en je ziet waarschijnlijk wel waar het schoentje knelt. [KOUD]
Elk bedrijf heeft nu wel zijn eigen verklaring maar als oplossing krijg ik steeds de het zelfde antwoord, koop onze primer [STKM]

mijn vraag dus aan jullie : een definitieve en juiste verklaring voor de gasvorming en een oplossing :) :) :) (zonder primer)

Veranderd door avontureke, 30 december 2008 - 12:27

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2008 - 23:08

Metallisch zink kan onder de juiste (of verkeerde ;) ) omstandigheden een reducerend karakter hebben, hetgeen gasvorming kan veroorzaken.

avontureke

avontureke

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2008 - 00:11

effe nadenken...
De zink slaat natuurlijk neer als kleine druppeltjes waardoor een onregelmatige oppervlakte onstaat.
normaal zou de laag een dekkende laag oxide moeten vormen... :-k
:oops: de vorming van de oxidelaag een handje helpen kan ook natuurlijk maar dat neemt dan ook weer tijd in beslag...
Misschien benevelen met H2O2 :twisted:
30% w/w natuurlijk ;)

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2008 - 00:37

Met het metalliseren van roestvast staal, bijvoorbeeld 18/8 chroom-nikkelstaal, met behulp van zink of een zink-aluminiumlegering, bent U tegenstrijdig bezig.
De passieve laag op RVS is juist stabiel bij een hoge potentiaal en deze laag moet niet worden gereduceerd door Zn of Al, in een vochtige omgeving. Met het korundstralen en het verzinken maakt U juist Uw beschermende passieve laag op het RVS kapot.
Uw werkwijze past wel bij het veel goedkopere ongelegeerde staal dat niet met chroom passiveerbaar gemaakt is.
Als U uitgaat van gewoon verzinkt staal en daarna de laklaag goed hechtend op het zink aanbrengt kunt U wel een goed resutaat bereiken. Als U toch met RVS wilt werken kunt U de laklaag beter achterwege laten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

avontureke

avontureke

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2008 - 13:13

okeee..... :eusa_whistle: :eusa_whistle:
Dat was een domme vergissing die RVS he jongens...
Ofcourse spreken we hier over normaal staal...
Heb de correctie al doorgevoerd. :oops: twas ook vrij laat als ik de vraag stelde he :oops:

Maar... Wat de lak op zinklaag betreft, vergeet het maar !!
Das al meer dan 30 jaar een probleem in de sector. Die primer word trouwens toegepast op elk verzinkt stalen voorwerp als er een lak word op toegepast.
Er zijn natuurlijk oplossingen die een verzinking in principe overbodig maken maar daar is de industriele sector nogal vasthoudend in.

Hou er rekening mee dat we spreken over verzinking met een plasmaboog, geen galvanisering of dompelbad!!!
De praktijk sluit die behandelingen om allerlei redenen uit

Wat die beschermende laag van RVS betreft, wij parelstralen RVS voor de industrie om verschillende redenen.
Veelal om de omhoog gekomen zwarte oxiden van de lasnaden te verwijderen en eventuele ijzercontaminatie uit de werkplaats te verwijderen.
Dan heb je natuurlijk nog het estetische aspect...
In veel gevallen word er nog een nabehandeling gegeven met een siliconenspray om de porien te dichten zodat zich daar geen verontreiniging kan vastzetten.

behalve in sommige takken van de pharmas.industrie, daar ben je beter met electropolijsten na het parelstralen... (minder kans op bacteriengroei)
kijk maar eens op de volgende site...

[J] [J] metallerie [J] [J]

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2009 - 15:57

aan avontureke ,

Ik heb Uw bijlage "metallerie" eens goed doorgelezen om er iets van te begrijpen. Bij het sproeibeitsen gaat het weer over RVS. Dat reageert echter niet met HF. Onduidelijk blijft wat U wel met HF wilt bereiken.

Het fluorwaterstofzuur is geen sterk zuur en kan worden gebruikt voor het aanetsen van bijvoorbeeld Si-, Al- en Ti- verbindingen. Maar komt dat voor in Uw werk?

U schrijft ook: Wanneer het fluorwaterstofzuur is uitgereageerd met rvs, etc.
RVS reageert juist niet met HF en het lijkt erop dat het gevaarlijke fluorwaterstofzuur speciaal gekozen is omdat het veilig is voor rvs. Maar wat moet er dan wel mee ge-etst worden?

Even later schrijft U over nitreuze dampen ( dat zijn NO plus NO2) en over chemisch passiveren via verneveling. Moet ik daaruit opmaken dat U salpeterzuur vernevelt om het rvs te passiveren? Ik neem aan dat U dat niet met een chroomzuuroplossing doet.
Tenslotte, ongelegeerd staal, voorzien van een zinklaag, moet toch zeker goedhechtend met een organische laag kunnen worden bedekt. De autoproducenten maken er op grote schaal gebruikt van.

avontureke

avontureke

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2009 - 20:00

aan hzeil,

Tenslotte, ongelegeerd staal, voorzien van een zinklaag, moet toch zeker goedhechtend met een organische laag kunnen worden bedekt. De autoproducenten maken er op grote schaal gebruikt van.

Absoluut...We doen het elke dag...Das het probleem niet...
Het is namelijk een praktisch probleem..
Primer is namelijk heel kostelijk en neemt tijd,plaats en arbeidsuren in beslag.
autoproducenten werken trouwens met een totaal ander laksysteem.Kan je niet vergelijken met industriele lakkerijen. Wij werken met klanten die een volledig RAL kleurenpakket kunnen kiezen, autoproducenten doen het met geautomatiseerde produktielijnen die slechts een beperkt kleuraanbod en in serie verwerken.
De lak rechtstreeks aanbrengen kan dus alleen met speciale lak die niet economisch verantwoord meer zou zijn.

Wat het artikel metallerie betreft : Das een website van een gerenommeerd vakmagazine waarin enorm veel technische informatie in terug te vinden is.
[!] [!] wel niet mijn artikel!!! [!] [!]

Ik kon eerst niet goed volgen waar je het over had maar heb gezien dat je het verkeerde artikel hebt gelezen. ;)
Normaal kom je terecht bij een artikel over o.a. elektropolijsten en chemisch polijsten.Hier heb je de volledige url (http://)www.metallerie.be/dossiers/1172/default.aspx?_vs=0_N&_vs=0_N&id=EMT0118N03

om toch op je vraag te antwoorden : men werkt steeds met een complexe mengeling van zuren die variabel is van het soort staal dat men gebruikt.
Elke oppervlaktebehandeling van roestvrij staal is ofwel gericht op het verwijderen van oppervlaktecontaminatie die roest kan veroorzaken (doordat de beschermende chroomoxidelaag word doorbroken/bij laswerken verzwakt)ofwel voor het verkrijgen van een glanzend of spiegelend oppervlak ofwel om een zodanig vlak oppervlak te verkrijgen dat vuilaanhechting of bacteriele groei zoveel mogelijk word vermeden.

Veranderd door avontureke, 02 januari 2009 - 20:35

avontureke

avontureke

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2009 - 20:06

Toch nog iets aan toevoegen...

Meestal werkt men hier op micro niveau in vergelijking met bv het zandstralen of borstelen van ongeleg.staal dat dan macro is.
Er word dus maar miniem weinig materiaal weggenomen. [VIS]

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2009 - 20:18

Avontureke, bedankt. Ik begrijp nu dat de wat verwarrende tekst uit Metallerie niet door U geschreven is. Ik begrijp ook dat U niet op al mijn vragen antwoord kunt geven. Zo is mijn vraag over het gebruik van fluorwaterstofzuur bij de oppervlaktebehandeling van staal nog niet beantwoord. Ik denk echter dat men deze tamelijk gevaarlijke stof niet gebruikt zonder een goed motief. Dat motief zou wel eens de vuilverwijdering, inclusief de verwijdering van zandresten, kunnen zijn. Groeten, hzeil.

avontureke

avontureke

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 17:44

seg hzeil,

Waar lees jij dat alleen HF gebruikt wordt ?

Het voordeel van verdunnen met een dergelijk product ten opzichte van water is dat de werking van de sproeibeits met een op salpeterzuur gebaseerd product niet vermindert. In alle sproeibeitsen is 3 tot 5% fluorwater­stofzuur (HF) aanwezig.(metallerie)

vandaar de nitreuse dampen al kan er soms nog een extra sproeibeurt volgen(salpeterzuur) om de actieve laag na het beitsen om te zetten in passief...
verder :

Elke oppervlaktebehandeling van roestvrij staal is ofwel gericht op het verwijderen van oppervlaktecontaminatie die roest kan veroorzaken (doordat de beschermende chroomoxidelaag word doorbroken/bij laswerken verzwakt)

Ik denk hier eerder aan bv ijzervervuiling,putcorrosie,actieve zones die onstaan door de vorming van bv chroomcarbides bij het lassen of draaien
Deze contaminaties doorbreken de passiverende laag chroomtrioxide waardoor een herstel enkel nog mogelijk is door bv beitsen en daarna passiveren of nog beter : parelstralen op voorwaarde dat je beschikt over een parelstraalcabine die enkel wordt gebruikt voor RVS
Kan me echter niet voorstellen wat een silicium vervuiling aan corrosie kan veroorzaken ?? Wij parelstralen inox daarmee en dat geniet de voorkeur op beitsen...
groetjes

Veranderd door avontureke, 04 januari 2009 - 17:45

AeoN909

AeoN909

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 21:14

Even een losse opmerking tussendoor.

word de HF niet gebruikt om alleen te ontvetten?

Veranderd door AeoN909, 04 januari 2009 - 21:15

avontureke

avontureke

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 22:49

Hf is een uitstekende kraker van oxiden, salpeterzuur of citroenzuur gebruikt men voor passiveren.(enkel noodzakelijk indien er zouten de omgeving kunnen worden gevormd of op afgeschermde onderdelen waar minder zuurstof bijkan om uit zichzelf de passiveren)
ontvetten voor het beitsen is wel belangrijk omdat je anders serieuse vlekvorming kunt voorhebben.
aangezien HF zeer toxisch is raad ik parelstralen (niet zand of korrund) aan.

Bernhard_CF

Bernhard_CF

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2009 - 16:42

Wat betreft de oorzaak van de blaasvorming: er is een groot verschil tussen galvanische zinklagen en thermisch gespoten zinklagen. De laatste geven een poreus oppervlak, waardoor er een zeer goed penetrerende primer nodig is om de poriŽn te vullen.
In de poriŽn kan zich makkelijk vuil, stof, zouten of vocht ophopen, wat met een niet goed penetrerende coating en vochtbelasting tot osmose-blaasvorming kan leiden. Of blaasvorming door locaal slechtere hechting.
Voor dichte zinklagen, zoals bij auto's, speelt dit dus niet.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2009 - 21:27

AeoN909,

Een HF oplossing doet niets met vet. Om vet te verwijderen kun je slechts kiezen tussen oplossen in een organisch oplosmiddel en emulgeren m.b.v. een emulgator, opgelost in water.

Avontureke zegt dat een HF-oplossing oxyden kan kraken. Ik ben benieuwd welke oxyden hij bedoelt. Met de verschillende ijzeroxyden doet een HF-oplossing niets.
Het enige zinvolle lijkt mij toch het verwijderen van de restanten van het zandstralen
(siliciumoxyde) of van de resten van korund (=aluminiumoxyde)
Verder: Het RVS wordt niet gepassiveerd door chroomtrioxyde maar door het chroomsesquioxyde waarvoor meestal de formule van het (deels) gehydrateerde
CrO(OH) wordt gebruikt.
De corrosie, veroorzaakt door zand is de z.g. spleetcorrosie (crevice corrosion) die wordt veroorzaakt door zuurstofverarming tussen het zand en het staal waardoor de passiviteit kan verdwijnen. Daarom moeten al deze restanten worden verwijderd.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2009 - 10:12

Hallo Allemaal,

ik wil me graag even mengen in de dicussie. Ten eerste heb ik het idee dat het verhaal van Avontureke niet geheel compleet is (misschien doordat je geen bedrijfs info prijs wil geven). Ik mis b.v. wat voor een primer, 2k epoxylak en eindlaag gebruik je? Zijn deze confentioneel (oplsomiddelhoudend)? Water gedragen?

Tevens zet ik mijn vraagtekens bij je conclusie dat een primer niet zinvol is, waar basseer je dit op? Het feit dat de blaasvorming niet wordt weggenomen?

Zou je voor mij eens wat presiezer kunnen beschrijven hoe het gehele proces verloopt? Schoonmaken van het staal --> Metalliseren --> primeren --> droogtijd tot andere laag en condities (welke temp? lucht of geforceerd drogend?) --> 2k epoxy --> droogtijd en condities--> eindlaag (klopt het dat dit ook wel een aflak genoemd mag worden?) --> droogtijd en condities

Op deze manier help je denk ik voor veel mensen (in ieder geval mij) wat onduidelijkheden weg.......

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures