Springen naar inhoud

Lewisstructuur

• Log in om te kunnen reageren

Caedmon

Caedmon

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 13:40

Goeiedag iedereen,

ik ben nu al een uurtje bindingen tussen atomen aan het leren/ oefeningen aan het maken en nu plots begin ik te twijfelen hoe ik de ionbinding moet aanduiden in de lewisstructuurformule.

Dit is alles wat we hebben gezien in de les:

* voorbeeld Al2O3: (AL3+)2 (O2-)3

dit kan ik nu wel nog snappen, maar dan zit ik in de problemen bij een stof waar er ook covalente bindingen in zitten en een ionbinding (denk ik):

Na(NO)2.

Volgens mij gaat N een dubbele binding met het ene oxide, en een enkele met de andere Oxide. Aangezien Na 1 electron teveel heeft voor de octetstructuur denk ik dat die dan 1 elektron zal geven aan het laatst vernoemde oxide?
Indien dit juist is, hoe implementeer ik dit dan in de lewis structuur formule?

met dank bij voorbaat

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 04 januari 2009 - 15:38

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2009 - 13:56

Voor ik gok natriumnitraat (en niet natriumdinobeliaat zoals je er nu neerzet, let op hoofdletters dus) klopt het inderdaad wat je zegt. Maar zelfs bij heterogene covalente bindingen kun je nog een beetje spreken van een lading. Ik doel dan op een verschil in elektronegativiteit tussen verschillende atomen.

Veranderd door FsWd, 04 januari 2009 - 13:57

Caedmon

Caedmon

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 14:09

Origineel bericht is aangepast, nu is het wel natriumnitraat :-).

Er zijn dan natuurlijk deelladingen, maar mijn vraag was hoe je die ionbinding moet aanduiden in de lewisstructuurformule.
Ik neem aan dat je voor die binding niet zomaar een streepje tussen de atomen kan zetten zoals een covalente binding?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2009 - 14:33

Bron: http://en.wikipedia....Lewis_structure

Klopt, het nitrietdeel is te schrijven als lewisstructuur. Op de enkelgebonden zuurstof zet je dan 3 vrije elektronenparen en het geheel tussen rechte haken met een minnetje erboven. Het hele natrium doet er verder niet toe, maar dien je buiten erbij te schrijven als ion.

Veranderd door FsWd, 04 januari 2009 - 14:35

Caedmon

Caedmon

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 14:41

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures