Springen naar inhoud

[scheikunde] AAS

• Log in om te kunnen reageren

Spyroy

Spyroy

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 19:08

Hallo allemaal,

Op school heb ik een aantal experimenten uitgevoerd met de AAS.
Hierbij werden een aantal vragen gesteld waar ik niet uit kom.

Vraag 1: Bereken met behulp van de voortplantingsformule de theoretische standaarddeviatie van de kalibratieoplossing 2 en 4.

kalibratieoplossing 4 werd gemaakt door 4mL stockoplossing (500 mg Cu/l) over te brengen in een 250mL maatkolf en vervolgens aan te vullen.
Kalibratieoplossing 2 werd gemaakt door eerst de stockoplossing 5x te verdunnen en vervolgens van de verdunde stock 4mL over te brengen in een 100mL maatkolf.

Ik snap niet wat ze bedoelen met de voortplantingsformule? Welke gegevens heb je daarvoor nodig en wat is de formule ervan?

Vraag 2: Bereken het gehalte van koper in bodemas (g/kg) en de toevallige fout in dit gehalte. Laat duidelijk zien hoe je aan de berekening komt.

Wat wordt hier met de toevallige fout bedoeld? Is dat de fout die gemaakt wordt door het glaswerk en de apparatuur waar meegewerkt wordt?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten Roy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 05 januari 2009 - 16:45

Ik heb nog nooit van een voortplantingsformule gehoord om eerlijk te zijn.

Over het algemeen wordt de standaard deviatie berekend als je het controlemonster (in jouw geval een kalibratieoplossing) meerdere keren meet. Elke meting heeft een kleine afwijking die in Excel gemakkelijk berekend kan worden door de functie STDEV. Als je de totstandkoming van de standaardafwijking wilt weten, kan ik je naar deze pagina verwijzen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 januari 2009 - 21:13

Bij ons heette dat de foutendoorwerkingsformule. Die maakt het mogelijk om de standaardafwijking te berekenen van afgeleide variabelen (bv. als σ(x)=2, dan is σ(2x)=4).

Als ze deze vraag stellen heb je die formule net gehad, of lang geleden gehad, of ze geven aan hoe je eraan moet komen. Dit soort lessen gaan niet uit van je kennis van magie....

Spyroy

Spyroy

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2009 - 15:47

Bedankt voor de reacties!

De fout voortplantingsformule is gisteren besproken dus die snap ik nu. Men moet hier gewoon de procentuele fouten van het glaswerk in het kwadraat nemen, deze bij elkaar optellen en van alles vervolgens de wortel nemen.

En ik ben er volgens mij ook uit wat de toevallige fout is. Dit is toch gewoon de Sx0? De fout die je maakt in het monster door gebruik te maken van de calibratielijn?

Groeten Roy

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures