[scheikunde] 2 Zuur base reacties met schoonmaakmiddelen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] 2 Zuur base reacties met schoonmaakmiddelen

Hallo,

Ik doe enkele proeven met schoonmaakmiddelen die je eigenlijk niet zou behoren te mengen voor scheikunde op de middelbare school.

Toen kwam ik op het mengen van een Ontkalker met Ammonia.

In de ontkalker die ik gebruik zit citroenzuur, C6H8O7.

Mijn vraag is nu welke theoretische reactie zou er moeten optreden.

Ik zelf denk als dit in gelijke hoeveelheden gebeurt de zuur en base gehaltes elkaar neutraliseren en hierbij de volgende reactievergelijking en ook een temperatuurstijging plaatsvindt:

C6H8O7 + NH3 (aq) --> C6H7O7- + NH4+(aq)

De tweede mengproef is met Ammonia en Bleekmiddel.

Hier had ik zoiets van nou 2 basische stoffen, er zal niet veel gebeuren alleen een nog meer basische oplossing.

Bij beide proeven denk ik dus dat ik in de goede richting zit, maar zeker weten doe ik het niet. Dus misschien komen er nog gassen vrij, helemaal geen temperatuur verandering of extra stoffen die vrijkomen. Hopelijk kan iemand me wat in de goede richting duwen.

Alvast bedankt,

Patrick

Edit: Ik had al geprobeerd om het ergens anders op deze site te vinden of ergens anders op internet maar het kon mijn vraag niet beantwoorden.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 2 Zuur base reacties met schoonmaakmiddelen

Er kunnen meer reacties optreden dan zuurbase alleen hoor [!]

Bij menging van hypochloriet (OCl-) en NH3 (aq) komt het nogal giftige chlooramine (NH2Cl) vrij

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] 2 Zuur base reacties met schoonmaakmiddelen

Ammonia met citroenzuur geeft inderdaad wat jij beschrijft. Je kunt nog verder gaan, citroenzuur kan 3 protonen afstaan, maar dan moet je wel een flinke overmaat ammonia gebruiken. Citroenzuur is nl. een zwak zuur.

Ammonia met bleek is een heel ander verhaal en daar zit je er helemaal naast. Deze reageren wel degelijk met elkaar en op een nogal complexe manier.

Ammoniak wordt geoxideerd door de hypochloriet tot monochlooramine:

NH3 + OCl- --> NH2Cl + OH-

Monochlooramine is een kleurloos gas, erg giftig en kankerverwekkend.

Deze stof op zijn beurt kan reageren met overmaat ammonia tot hydrazine:

NH2Cl + 2NH3 --> N2H4 + NH4+ + Cl-

Of het reageert verder met meer hypochloriet onder vorming van stikstof:

2NH2Cl + 2NH3 + OCl- --> N2 + 2NH4+ + 3Cl- + H2O

Als er lijm of dextrine in de vloeistof zit, dan wordt er hoofdzakelijk hydrazine gevormd, in andere gevallen wordt er hoofdzakelijk stikstof gevormd.

Als je domweg wat ammonia en bleek bij elkaar kiept, dan is het vrijkomende gas hoofdzakelijk stikstof, verontreinigd met een weinig monochlooramine. Deze mix geeft een zeer sterk prikkelende geur.

Je ziet het, weinig standaard zuur-base reactie, maar een gecompliceerde redox-reactie. Waarom er in aanwezigheid van bepaalde soorten lijm vooral hydrazine ontstaat en anders niet is nog steeds niet volledig begrepen.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] 2 Zuur base reacties met schoonmaakmiddelen

Oke ik kan weer een stuk verder, bedankt voor de snelle reacties.

Ik vond eigenlijk mijn redenering bij ammonia met bleek ook al te makkelijk om waar te zijn. Maar ik zou er niet bijgekomen zijn dat er monochlooramine zou ontstaan en de reacties die daarop volgen.

Nogmaals bedankt,

Patrick

Reageer