LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

Ik denk persoonlijk dat het nog wel wat langer duurt.

Wel denk ik dat in de eerste vijf jaar interacties worden gemeten die stof doen opwaaien en die ruimte voor discussie laten.

Info:

De Large Hadron Collider (LHC) is de nieuwe, in aanbouw zijnde, deeltjesversneller van CERN, het Europees versneller instituut in Geneve.

ps: Dit onderwerp is absoluut niet bedoeld voor discussies of je nu wel of niet in gravitonen 'gelooft'. Daarvoor zijn al voldoende topics. Het is bedoeld om meningen te geven of de LHC voldoende energetische wisselwerkingen kan creeeren om de Higgs en Graviton, en evt. microscopische zwarte gaten, etc. te vinden. En natuurlijk, hoe lang denk je dat dit dan nog duurt?
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

nee gestemd: binnen 5 jaar het Higgs geloof ik zeker, maar binnen 5 jaar het graviton (met minimaal 4 sigma naukeurigheid, natuurlijk)... ik denk dat dat nog wel wat langer zal duren.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

nee gestemd: binnen 5 jaar het Higgs geloof ik zeker, maar binnen 5 jaar het graviton (met minimaal 4 sigma naukeurigheid, natuurlijk)... ik denk dat dat nog wel wat langer zal duren.


Ondanks dat ik het met je eens ben:

Wat ook zou kunnen is dat micro-zwarte gaten gecreerd worden. Vanuit het oogpunt van warped compactificaties ligt dit zeker binnen het bereik van LHC. Op het moment dat het gat verdampt wordt voorspelt dat dit een waar spervuur van vrijwel alle mogelijke deeltjes zal geven. Hier zou het graviton tussen kunnen zitten. Of mis ik iets?
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

Ik heb nog een vraag.

Hoe nemen we ene graviton waar?

Volgens de string theorie zou je hem kunnen waarnemen door dat hij plotseling verdwijnt.

Stel dit gebeurt, is dit dan bewijs voor de string theorie (dat de Graviton naar aan paralel universum gaat) of nog steeds niet?

En stel de string theorie is niet waar, hoe detecteren we dan zo'n Graviton?

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

Hoe nemen we ene graviton waar?
Door middel van graviton resonantie in Kaluza-Klein dimensies. Met universele couplings zouden deze zichtbaar moeten worden in meerdere channels (jet-jet, lepton-lepton, ZZ, WW etc).

http://www.shef.ac.uk/physics/research/ppp...es/Graviton.pdf
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar



Ja, dat is inderdaad een leuke en betrouwbare mogelijkheid. Maar ik vraag me toch wel af of je via qq -> ZZ -> ff niet een vergelijkbare hoekverdeling kunt krijgen. Ik ben te lui om het sommetje te maken, maar ik neem aan dat de ATLAS-vrienden daar wel naar hebben gekeken...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 624

Re: LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

Dat Higgs-boson kan ik nog inkomen, maar dat graviton, daar zit ik iets meer over in.

Berichten: 536

Re: LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

We zijn inmiddels een jaar verder....

Ik heb er zelf geen verstand van, maar een docent van mij die daar werkzaam is, is er van overtuigd dat het higgsdeeltje volgend jaar gevonden zal worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

Ik heb 'nee' gestemd. Het graviton is mijns inziens een artefact door de botsing tussen GR en QM, dus een niet-bestaand deeltje, dus zal het ook nooit gevonden worden. Verschuivingen in de configuratie van de virtuele-deeltjes wolken rondom reële deeltjes verklaren in principe gravitatieeffecten afdoend.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: LHC: Higgs en Graviton binnen 5 jaar

De stemming bij CERN is erg optimistisch over het Higgs boson, en bijna iedereen werkzaam daar verwacht dat dit boson binnen een jaar na ingebruikname al gevonden en geidentificeerd is. Over gravitonen zijn de meningen wat meer verdeeld en doen de meeste mensen geen concrete uitspraken over binnen hoeveel jaar ze het al dan niet vinden. Verder zal wel hopelijk vrij snel ook een quark-gluon-plasma gevonden worden m.b.v. ALICE.

Reageer