synthese van [18F]-3-fluoropyruvaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

synthese van [18F]-3-fluoropyruvaat

Ik probeer [18F]-3-fluoropyruvaat te produceren. Ik heb de volgende reactie in gedachten: bromopyruvate --> Bromopyruvic Acid t-Butyl Ester --> (Methanesulfonyloxy)-pyruvic acid t-butyl ester --> t-Butyl [18F]Fluoropyruvate --> [18F]-3-fluoropyruvaat

Ben op het moment bezig met de eerste reactie (bromopyruvate --> Bromopyruvic Acid t-Butyl Ester)

Hiervoor los ik de bromopyruvaat op in CH2Cl2, voeg trifluoroacetic anhydride toe, en voeg t-butanol toe, 1 M NaHCO3 solution, to quench reaction, en dan een extractie met EtOAc. Drogen met Na2SO4.

Tot nu toe is mijn yield laag, heeft iemand een idee voor een verbetering?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: synthese van [18F]-3-fluoropyruvaat

Misschien kun je het beter proberen met DCC (dicyclohexaancarbodiimide). Dit activeert je carbonzuur (broompyruvaat) door hier tijdelijk een ester mee te vormen. De carboxylkoolstof (de koolstof waar de zuur-zuurstoffen aanzitten) wordt hierdoor extra reactief, en kan zo koppelen met je t-butanol. DCC splitst af als DCU (dicyclohexylureum). Het leuke hiervan is dat het ontstane water volledig in het DCC wordt opgenomen tot DCU. Je dient dit DCC wel stoiciometrisch toe te voegen, het liefst als een kleine ondermaat. Het DCU kun je zo simpel affilteren.

Met een katalytische hoeveelheid DMAP (4-Dimethylaminopyridine) zal het nog beter werken. Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/4-Dimethylaminopyridine en http://en.wikipedia.org/wiki/Dicyclohexylcarbodiimide

Berichten: 195

Re: synthese van [18F]-3-fluoropyruvaat

Esterkoppeling met DCC heeft DMAP meestal hard nodig, zeker met tBuOH. Probleem is dan dat je nog een erg reactieve Br hebt die een pyridiniumzout kan vormen met het behoorlijk nucleofiele DMAP.

Milde methode om tBu esters te maken is met Boc2O en DMAP, maar dat zou in dit geval hetzelfde probleem op kunnen leveren.

De botte bijl-methode is het make van een zuurchloride en die laten reageren met KOtBu.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: synthese van [18F]-3-fluoropyruvaat

Zou het niet mogelijk zijn om te starten met Boc-beschermd aminopyruvaat, de Boc eraf te stoken en dan via een diazoniumzout en CuBr tot het gewenste resultaat te komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: synthese van [18F]-3-fluoropyruvaat

Is bij de reactie die je hebt uitgevoerd de tert-butanol wel droog (genoeg) geweest? Natte tert-butanol kan je yield omlaaghalen, water reageert immers sneller met het gemengd anhydride intermediair dan t-butanol.

Hiernaast is het belangrijk om je reactiemengsel bij de bicarbonaat-oplossing te gieten en zeker niet andersom. Wanneer je de bicarbonaat-oplossing bij je reactiemengsel giet heb je in het begin van het toevoegen nog een zure omgeving waar water bij aanwezig is en dat kan ontscherming van je t-butyl ester geven. Giet je je reactiemengsel bij de bicarbonaat dan is de omgeving continu licht basisch en heb je dit probleem niet (wel rustig gieten en zeer goed roeren).

Ik vraag me wel af waarom je het bromide omzet in het mesilaat voordat je substitueerd met [18]F. Je kunt het bromide ook direct omzetten in het fluoride, dat scheelt een stap.

Reageer