[scheikunde] Onderwerp profielwerkstuk?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Onderwerp profielwerkstuk?

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ik kreeg van klasgenoten te horen dat dit een zeer handige site is voor leerlingen met scheikunde in hun profiel.

Ik zit dit jaar in mijn examenjaar (5-HAVO) en moet dus het welbekende profielwerkstuk maken, maar mijn partner en ik kunnen nou niet echt een goed onderwerp vinden, vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Wat handige informatie om misschien te weten;

- We houden vooral van praktische dingen waarbij we veel proefjes kunnen doen en dat we ook iets kunnen demonstreren, (natuurlijk moet er ook theorie gedaan worden)

- We zoeken een niet al te ingewikkeld onderwerp, maar waar we wel veel tijd in kunnen steken en veel mee kunnen doen,

- We moeten allebei aan 40 uur komen wat we besteed hebben aan het profielwerkstuk (daar hoort ook informatie zoeken bij en allerlei onderzoek)

- Op onze school hebben we veel tot onze beschikking, zoals een groot lab en genoeg stoffen waarmee we kunnen werken.

Dus als jij iets leuks en intressants weet voor ons, laat het graag even weten.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Geoffrey.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Onderwerp profielwerkstuk?

Dan nog, wat wil je precies gaan doen? Iets maken, iets analyseren, of misschien wel beide?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Onderwerp profielwerkstuk?

Dan nog, wat wil je precies gaan doen? Iets maken, iets analyseren, of misschien wel beide?
Het liefst allebei.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Onderwerp profielwerkstuk?

je kan een ester bereiden. Je kan dan je ester zuiveren dmv destillatie. Zoek ook eens op rectificatie. Je kan de twee technieken vergelijken en je conclusies trekken. Het uiteindelijke estergehalte kan je dan bepalen via enkele technieken, bijvoorbeeld gaschromatografie. Alhoewel ik twijfel of je dit kent.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Onderwerp profielwerkstuk?

Heel basaal lijkt gaschromatografie wel op papierchromatografie. Het komt erop neer dat je bij GC een gas dat verder nergens mee reageert door een heel lang gecoat silica buisje jaagt, samen met een heel klein beetje van je gemaakte stof. Doordat elke stof op een andere manier door het buisje zal reizen, zullen eventuele verontreinigingen eerder danwel later dan hetgeen dat je gemaakt hebt uit het buisje komen.

Alles wat uit het buisje komt, minus het gas dat als drager functioneert, wordt verbrand en geeft een signaal. Je kunt dan dit signaal vergelijken met een ijklijn en samen met bijvoorbeeld je inweeg nagaan hoe zuiver je stof nu was.

Voor meer info: zoek op google op gaschromatografie

Berichten: 129

Re: [scheikunde] Onderwerp profielwerkstuk?

Onderwerpen die onze studenten al hebben gedaan: verven (bv voor raketten, roestwerend), tandpasta, koolzaadolie, babyvoeding.

Er zitten altijd algemene testen, analyses en syntheses bij.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Onderwerp profielwerkstuk?

Hartstikke bedankt mensen die gereageerd hebben, ik zal kijken of ik er wat aan heb en ik heb al een beetje een idee gekregen wat ik wil gaan doen..

Suggesties blijven trouwens nog steeds welkom.

Reageer