Vo2+ en Mn2+ oxideren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Vo2+ en Mn2+ oxideren

Hallo,

Voor mijn stage moet ik kijken of het eiwit Ferritine (wat normaal gesproken Fe2+ oxideert tot Fe3+) ook Vo2+ en Mn2+ kan oxideren. Omdat ik nog niet weet wat de absorptiespectra zijn van Mn2+ en Vo2+ (die van Fe3+ is 315nm) moet ik eerst het verschil tussen gereduceerd en geoxideerd Vo en Mn bekijken. Weet iemand hoe ik chemisch Vo en Mn kan oxideren? en of dat kan zonder dat de oxidator pieken op het absorptiespectra geeft? Op dit moment heb ik VOSO3 en MnSO4 ter beschikking, alsmede alle chemicaliën in de TU Delft.. :)

Berichten: 3.145

Re: Vo2+ en Mn2+ oxideren

Chemlevel 7???

Dit bericht bevat wel heel erg veel onzin en getuigt niet van veel begrip.

Welk element is Vo?

En een absorptiespectrum van 315 nm? Da's wel een heel scherp spectrumpje :P

Je hebt het over de stof VOSO3, dat moet zijn VOSO4.

Ik denk dat jij met Vo2+ het ion VO2+ bedoelt. Dit ion kun je niet zo heel eenvoudig oxideren. Als je het oxideert in voldoende zuur milieu krijg je VO2+, anders een neerslag van V2O5.xH2O. Zelf heb ik sterke bedenkingen of dat eiwit deze oxidatie kan bewerkstelligen. Daar heb je een vrij sterke oxidator voor nodig.

Het ion Mn2+ laat zich ook niet zomaar oxideren in zuur milieu. Bij hogere pH gaat de oxidatie gemakkelijker, maar dan krijg je als oxidatieproduct onoplosbaar MnO2.xH2O of Mn2O3.xH2O.

Een schone oxidator welke kleurloos is (geen absorptie) is persulfaat, S2O82-. Hoe deze stof er uit ziet in het UV en IR weet ik niet, maar binnen zichtbaar licht is zowel de oxidator als het reactieproduct (sulfaat) kleurloos. Deze oxidator werkt ook onafhankelijk van de pH en is heel sterk (mangaan(II) gaat naar permanganaat). De oxidator werkt wel langzaam en een beetje verwarmen is nodig. Het werkt een stuk sneller als een heel klein beetje zilver(I) als katalysator wordt toegevoegd, alleen heeft dat wel invloed op je absorptie, er ontstaat een bruin ion in oplossing.

Berichten: 2

Re: Vo2+ en Mn2+ oxideren

Hi,

Als eerst, bedankt voor de reactie. Ik bedoelde inderdaad het ion VO2+, en VOSO4, niet VOSO3. Ik zal even proberen om VO2+ te oxideren met persulfaat en zal mijn resultaten even melden :)

Trouwens, het eiwit waarmee ik werk slaat de geoxideerde metalen op in zijn interieur, waardoor ze niet neerslaan op de bodem. Zo kunnen ze weer gebruikt worden (door ze te reduceren) in het lichaam als ze nodig zijn.

Nogmaals, bedankt voor de reactie!

P.S. - voor de zekerheid heb ik mijn chemielevel even omlaag gehaald ;)

Reageer