Springen naar inhoud

[scheikunde] Lewis acid-base reactie..

• Log in om te kunnen reageren

Aeternitas

Aeternitas

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2009 - 23:34

Hallo, ik ben een beetje vast gelopen op de volgende twee vragen:

HINT ( van het boek ) : Aluminum is in group 3A of the periodic Table, just under boron. Aluminum in AlCl3 has only six electrons in its valance shell and thus has an incomplete octet.

(a) Cl- + AlCl3

(b) CH3Cl + AlCl3

als ik alles netjes uit teken en de ongebonden elektronen paren aanduid, en naar de hint kijk die het boek geeft dan zou je denken dat het chloor-ion 2 elektronen aan Al geeft en aan de AlCl3 gaat ziten. maar dit rammelt mij iets te veel ( een motivatie waarom dit wellicht zo is zeer gewaardeerd ) het chloor ion heeft immers al edelgas configuratie! waarom zou chloor zijn elektronen willen afstaan?

bij de (b) vraag;

Zelfde verhaal, als Chloor de methyl-groep verlaat dan krijgt dan moet methyl 2 ongebonden elektronen plaatsen. en zou er een plus lading op het koolstof atoom moeten komen.

iemand een idee?
Naja, denk er maar over na!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2009 - 08:28

1) Het vormt een beetje een complex, het hele AlCl4 krijgt dus een - lading.

2) De methylchloride binding is een covalente binding, wat betekent dat beide bindingselektronen een beetje bij beide atomen horen, maar net iets meer bij het chloride (elektronegativiteit enzo).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures