linalool

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 79

linalool

Goeiedag iedereen,

Ik moet binnenkort een isolatie en identificatiemethode bedenken en uitvoeren.

Als monster heb ik tijm. Hieruit is er besloten linalool te halen.

Dit wil ik doen met stoomdestillatie. Er is algemeen bekend dat je veel tijm nodig hebt om deze stof eruit te isoleren (ongeveer 500 gram). Het destillaat dat uit de stoomdestillatie komt bestaat uit natuurlijk water en het linalool met wat extra stofjes. Deze extra stofjes worden uitgesloten.

Vervolgens wil ik een vloeistof-vloeistof extractie uitvoeren met als middel diethylether of ethanol. Nu weet ik niet welke van de twee ik het best kan gebruiken. Misschien is er een mogelijk voor een ander extractiemiddel dan de twee genoemde.

Wie kan mij helpen? Als er ook andere voorstellen zijn voor isolatiemethode is dat natuurlijk welkom.

P.S. Als identificatie gebruik ik IR.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: linalool

Ik zou zeggen diethylether, dat is ietsje apolairder, wat je denk ik wel nodig hebt en is makkelijk af te dampen.

Ethanol lijkt me een beetje lastig extractiemiddel, omdat dit ook oplost in water. Een lagensysteem zul je daarmee dus niet krijgen ;) .

Ik zou het water nog verzadigen met keukenzout. Zo wordt het nog polairder, waardoor de extractie makkelijker gaat.

Berichten: 33

Re: linalool

Vorig jaar had ik een practicum waar ik limoneen uit appelsienschillen moest halen door stoomdestilatie.

We gebruikten pentaan als extractiemiddel, in scheitrechter deden we nog 3 lepels NaCl en het destillaat (100ml destilaat en 50ml hexaan) stop er op en goed schudden. Dan de fasen laten scheiden, het water aflaten lopen, en dan pentaan+limoneen opvangen. Vervolgens het opgevangen water mengen met nog eens 50ml hexaan, schudden, en weer scheiden.

We hebben nog anhydrisch MgSO4 toegevoegd om het resterende water te laten neerslaan, en dan neerslag afgefiltreerd over een plooifilter.

dan met een rotavapor het pentaan afdestileren.

Ik weet wel niet in hoever linalool oplosbaar is in pentaan, en dus pentaan bruikbaar is als extractiemiddel.

Berichten: 195

Re: linalool

Linalool is wat polairder dan limoneen, omdat het een alcohol is. Diethylether is misschien beter, maar pentaan gaat vast ook wel. Lood om oud ijzer...

Ik hoop alleen voor je dat je niet te veel andere stoffen meedestilleert uit je tijm, want dan wordt het lastig.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: linalool

Misschien is vloeistofchromatografie dan een goed idee. Kijken of je nog ergens zuiver linalool op het lab hebt ofzo om een ijklijn te maken.

Reageer