Springen naar inhoud

berekening evenwischtconcentratie in halfcel

• Log in om te kunnen reageren

bartmch

bartmch

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2009 - 14:06

Ik zit vast met de volgende vraag, kan er iemand mij helpen?
Bereken de evenwichtsconcentraties van Ni2+ en Ag+ in de halve cellen van een galvanische element opgebouw uit een nikkelplaat en een zilverplaat die respectievelijk gedompeld zijn in 300 ml waterige O,1OO M ni(NO3)2 - oplossing en een 200 ml waterige 0,50 M AgNO3 - oplossing.
Met E Ni2+/NI= - 0,23 V
E Ag+/Ag= 0,8O V

eerst heb ik de vrij enthalpie berekent = - n. EMK. F
En de vrije enthalpe = -R.t. lnK
en dan zo u k eruit hale.. om zo de evenwischtconc te weten maar ja ik weet ni zo goe hoe.. en ook K = 1 bij evenwischt normaal dus ik ben een beetje verward :)
Help me dus wnt het examen is maandag al..

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2009 - 14:14

Zou je wat beter op je spelling willen letten? Anders zie ik het sowieso somber in voor je tentamen, want het verhaal dat je onder de halfcellen neerzet lijkt wel Arabisch.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2009 - 14:14

BartMch,

Het begin is eenvoudig. U kunt voor beide halfcellen, die met het nikkel en die met het zilver , via een invuloefening, de beide potentialen berekenen.
Maar dan loopt het vast. Hoe wordt er van Uw twee halfcellen een galvanisch element gemaakt? Hoe worden daarbij Uw beide electrolieten van elkaar gescheiden?

Er zijn daarvoor meerdere mogelijkheden: Een diafragma, een membraan met al of niet ionselectieve eigenschappen of eventueel een KCl-zoutbrug.
Dat laatste is het gemakkelijkste. U krijgt daarbij geen vloeistofmenging en geen extra potentiaalsprong. De celspanning is dan (theoretisch) gewoon de som van de beide berekende potentialen.
Maar bij een diafragma of een membraan kun je niets uitrekenen. Er treedt daarbij langzaam menging van ionen op. Bij een diafragma altijd en bij een membraan alleen als er een stroom door de cel gaat. Meer weet je niet. Je weet niets van de transporteigenschappen van de drie ionsoorten in het membraan.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures