Isotopen...enzovoort :(

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Isotopen...enzovoort :(

Hey,

Kan iemand mij uitlegen hoe we het isotoopgewicht kunnen rekenen van een isotoop en ook de atoommassa van een atoom ?

Bedankt ^^

Berichten: 132

Re: Isotopen...enzovoort :(

Cursus QED (Quantumelectrodynamica) misschien een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Isotopen...enzovoort :(

Wat is dat ?

In mijn cursus staat er isotoopmassa voor waterstof = 1.0079

en isotoopgewicht 1.007825 ?

Berichten: 109

Re: Isotopen...enzovoort :(

Ieder element heeft een atoomnummer. dit geeft aan hoeveel protonen dit atoom in de kern heeft. (bij meerdere protonen in de kern geeft dit getal tevens aan hoeveel neutronen). De massa van een proton en een neutron vrijwel identiek aan elkaar zijn: 1,67493x10^-27 Kg voor een neutron en 1,66054x10^-27 Kg voor een proton. 8-[

.... anyway, Natrium bijvoorbeeld heeft atoomnummer 11. dus 11 protonen in de kern en (dus ook) 11 neutronen.

11x 1,66054x10^-27 + 11x 1,67493x10^-27 = een getal, en dit getal vermenigvuldigen met het aantal atomen in een mol geeft: ''getal''x 6,02214X10^23 = 0,022095334 kg.

de molmassa van natrium blijkt 22,99 gram (afgerond) te zijn. er moet dus in mijn berekeningen een foutje zitten, maar met getallen van 10^23 orde kan er al snel een afrondingsfoutje optreden ;) Afbeelding . zelfs met de electronen er bij kom ik niet verder als 0,0221013 kg. maar het zit iig wel in dezelfde richting hoe het atomair gewicht van een atoom wordt bepaald.

hopelijk kan iemand mij aanvullen...

Berichten: 180

Re: Isotopen...enzovoort :(

prof.paljas schreef:
Natrium bijvoorbeeld heeft atoomnummer 11. dus 11 protonen in de kern en (dus ook) 11 neutronen.
dag,

wel grappig dat je de vraag stelt in het isotopen gedeelte, want daar ligt gelijk antwoord op je vraag.

isotopen natrium

het is namelijk zo dat er niet alleen Natrium voorkomt met 11 neutronen (die is zelfs radio actief) maar natrium met 12 neutronen komt veel vaker voor en is stabiel. het is zelfs zo dat er 13 isotopen van natrium voorkomen dus wel allemaal met 11 electronen (anders wordt het een ander atoom) maar met meer of minder dan 11 neutronen.

en aangezien die met 12 neutronen (dus 23Na) van nature stabiel is en het meest voorkomt zal de molmassa richting de 23g/mol gaan

Berichten: 132

Re: Isotopen...enzovoort :(

kippenborst schreef:
(...)

en aangezien die met 12 neutronen (dus 23Na) van nature stabiel is en het meest voorkomt zal de molmassa richting de 23g/mol gaan
Inderdaad, gaan richting.

Want zelfs al zou je de exacte verhouding van de verschillende isotopen kennen, dan nog kom je er met rustmassa's van protonen en neutronen optellen niet helemaal.

In de eerste plaats gaat het om neutrale atomen en dus zul je voor atoommassa's ook de electronen moeten meetellen.

Buiten dat is ook dat niet helemaal correct. Als je precies kijkt, dan zie je met name bij zware atomen afwijkingen van de sommen van de atoomdeeltjes. Deze afwijkingen worden veroorzaakt door de bindingsenergie tussen de kerndeetjes. Dit is een manifestatie van de door Einstein voorgestelde relatie tussen massa en energie:

E = m c2

Door aanwezigheid van de bindingsenergie lijkt dus de massa hoger. Je weegt dus ook energie, niet alleen de zgh. rustmassa.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Isotopen...enzovoort :(

Okeey !

Ik heb het gesnapt.. Bedankt allemaal Afbeelding

Reageer