[scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

Hallo,

wij moeten een profielwerkstuk maken en we hebben gekozen voor het maken van kunstmest( ammoniumsulfaat). Hierbij moeten we zelf op labschaal ammoniumsulfaat maken.

de reactievergelijking hebben we zelf al gemaakt en we wilden zwavelzuur en ammonia gebruiken.

2 NH4 + + SO4 2- --> (NH4)2 SO4

2 NH4 =35,1u

SO4 2 =98,1u

(NH4)2 SO4 = 133,2u

we moeten 1 gram ammoniumsulfaat maken.

we hadden al bedacht dat we een overmaat van ammonia zouden pakken.

deze zouden we er dan uit dampen. samen met de H20 die overblijft.

dit doen we omdat onze begeleider het gevaarlijk vindt als we een overmaat van zwavelzuur zouden hebben.

hoeveel zwavelzuur moeten we dan nu pakken.

groetjes,

en alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

Hoeveel mol sulfaat bevat 1 mol ammoniumsulfaat? Hoeveel mol ammoniumsulfaat moet je maken? Hoeveel mol sulfaat en dus zwavelzuur is er dan nodig?

Aantal gram zwavelzuur is niet nodig, omdat je hoogstwaarschijnlijk niet met 98% zwavelzuur mag werken, maar met een oplossing met een bepaalde concentratie in mol/l. Belangrijk is dus wel het volume oplossing dat je nodig denkt te hebben.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

Hoeveel mol sulfaat bevat 1 mol ammoniumsulfaat?

1000 x 98,1

--------------- = 736mg

133,2

zo? ik snap u vragen niet echt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

In vraag over alleen molen verwacht je geen gewicht. Kijk eens naar de molecuulformule van ammoniumsulfaat. Mijn vraag komt hierop neer: ik heb een potje water voor me staan. Ik dump hier precies 1 mol ammoniumsulfaat in. Dit zal helemaal oplossen tot ammonium- en sulfaat ionen. Hoeveel mol sulfaationen zal ik daarna in mijn potje water hebben?

Wat jij nu doet is het volgende (ik heb even alle getallen vervangen door de eenheid waarin ze voorkomen).

Wat jij nu hebt gedaan is meteen in 1 stap uitgerekend hoeveel mg zwavelzuur je zou nodig hebben. Ook goed, alleen snap je denk ik niet hoe je daar nu precies aan bent gekomen. :P

Berichten: 5

Re: [scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

1mol? want de verhouding is toch 1:1 toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

Klopt. Probeer de rest van de vragen ook uit te werken. Gaandeweg snap je de systematiek denk ik wel, en zul je zien dat je alleen maar met eenheden en verhoudingen aan het spelen bent :)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

maar hoe wil ik weten hoeveel mol ammoniumsulfaat ik nog erbij moet doen?

bedankt voor me al een stukje op weg te helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

Ammoniumsulfaat wou je toch juist maken? Beantwoord mijn gestelde vraagjes nu eens. Je zult zien dat die je wel naar het antwoord leiden. De eerste vraag had je al, dat is 1:1. Als je 1 gram ammoniumsulfaat moet maken, hoeveel mol ammoniumsulfaat is dat dan? Als je deze vraag beantwoord hebt, doe die andere dan ook meteen :P . Je mag van iemand die aan zijn pws chemie begint toch wel verwachten dat hij/zij molberekeningen kan doen?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

done :D finally...

thxthxthxthx!:)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PWS ammoniumsulfaat

Zet je antwoord wel nog even hierneer. Niets is lulligers dan straks in je euforie toch het foute antwoord te gebruiken in het prakticum. :oops:

Reageer