[scheikunde] reactie en waarom?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] reactie en waarom?

hallo

ik heb pas een practicum gedaan op school waar mij nog een paar dingen onduidelijk zijn vandaar de volgende 2 vragen

1)

als je de reactie tussen Kaliumjodaat en Kaliumjodide doet. Waarom moet je deze dan aanzuren?

2)

En waarom moet je een overmaat kaliumjodide gebruiken? Zijn er nog meer redenen voor dan 1?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactie en waarom?

1) Probeer maar eens een reactievgl te zoeken

2) Het zal hier vast gaan over een terugtitratie, waarbij je precies weet hoeveel kaliumjodaat toevoegt, maar niet exact weet hoeveel jodide je nu toevoegt.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] reactie en waarom?

moet je de reactie aanzuren omdat van het kaliumjodaat de IO3-met H3O+ reageert tot 6 H2O?

en er zo met 5I- erbij 3 I2 gevormd kan worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactie en waarom?

Jep, aanzuren dient er eigenlijk toe dat je zeker weet dat nagenoeg maar 1 van de mogelijke reacties loopt. Kijk voor de grap maar eens na hoeveel permanganaat reacties er mogelijk zijn (in binas als je dat boek hebt) die allemaal een andere hoeveelheid zuur gebruiken, dat direct afhankelijk is van hoeveel zuur er ook aanwezig is.

Klopt, daarbij is die overmaat dus bedoeld om ALLE jodaat om te zetten zodat je ook met je jodaat-inweeg kan rekenen. Als maar bijvoorbeeld ongeveer 46% +/- 10% werd omgezet, wordt je berekening erg onnauwkeurig.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] reactie en waarom?

2) Het zal hier vast gaan over een terugtitratie, waarbij je precies weet hoeveel kaliumjodaat toevoegt, maar niet exact weet hoeveel jodide je nu toevoegt.
dit betekend dus dat je zo zeker weet dat alle jodide reageert (denk ik)

is de er nog een andere reden, mijn scheikunde leraar zei dat er 2 redenen waren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactie en waarom?

Eerder alle jodaat, want daarmee moet je uiteindelijk rekenen. Wat gebruik je trouwens als indicator? ;)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] reactie en waarom?

ik gebruik zetmeel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactie en waarom?

Hoe werkt die indicator? (hint: google)

Reageer