[Kinetica]Reactiesnelheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

[Kinetica]Reactiesnelheid

Beste

Ik heb een vraag ivm de invloed van de temperatuur op de reactiesnelheid. In mijn cursus chemie staat het volgende:

Invloed T:

Experimenteel vindt men:

k=Ao.exp(-Ea/RT)

Ln k = Ln Ao - Ea/RT

Nu in de cursus wordt de begin concentratie altijd vermeld als [A]o

Ineens staat er Ao zonder dat daar verder uitleg bij staat over Ao. Nu vraag ik mij af wat die Ao nu precies is, is dat gewoon de beginconcentratie maar anders geschreven of is dit een constante of een bepaalde variabele of dergelijk? Kennen jullie deze formule en zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?

alvast bedankt

Berichten: 552

Re: [Kinetica]Reactiesnelheid

Die A is de Arrhenius botsingsfactor. Hij weerspiegelt eigenlijk de kans op een geschikte botsing tussen de moleculen waardoor reactie mogelijk wordt. Het is dus een evenredigheidsfactor.

Berichten: 39

Re: [Kinetica]Reactiesnelheid

Om de reactiesnelheidsterm RA te beschrijven maken we gebruik van de reactiekinetiek.

De reactiesnelheid R is een maat voor de hoeveelheid van een component die per eenheid van volume en per eenheid van tijd wordt omgezet of gevormd door het verloop van een chemische reactie. R is positief voor produkten en negatief voor reactanten.

Gaan we uit van de reactie: A + B --> C

Ra=-kCa^aCb^b (mol/(m3.s))

Als a = b = 1: 1ste orde in A en 1ste orde in B, overall een 2de orde reactie.

k = kinetische constante.

Voor de kinetiek geldt dan:

Aannemende 1ste orde in A --> RA=-k1CA

De reactiesnelheidsconstante k is geen echte constante maar is wel onafhankelijk van de concentratie van de reagerende componenten. Men refereert ook wel naar deze constante als de zgn. specifiek reactie snelheid (s constante). Deze constante is altijd sterk afhankelijk van de temperatuur. In gas fase reacties is deze ook nog afhankelijk van de katalysator en eventueel van de totaaldruk. Volgens Arrhenius wordt de temperatuurafhankelijkheid van de reactie weergeven door de zgn Arrhenius vergelijking:

k(T) = A.e^(-E/RT)

Waarin:

A = pre-exponentiele factor of frequency factor

E = Activeringsenergie (J/mol)

R = Gas constante (8.314 J/(mol.K))

T = temperatuur in Kelvin

Om de Arrhenius vergelijking te kunnen gebruiken om de reactieconstante te bepalen is het noodzakelijk om het experiment bij verschillende temperaturen uit te voeren.

Berichten: 774

Re: [Kinetica]Reactiesnelheid

Kan men eigenlijk stellen dat k en A geen eenheden hebben?

Want ik vind voor beiden soms de eenheid sec-1 terug !

?

Berichten: 180

Re: [Kinetica]Reactiesnelheid

rappen-eddy schreef:Kan men eigenlijk stellen dat k en A geen eenheden hebben?

Want ik vind voor beiden soms de eenheid sec-1 terug !

?
nee, ze zijn niet dimensieloos.

het ligt er aan welke orde reactie het is.

voor een 0e orde reactie is de k bijvoorbeeld mol per liter per seconde

terwijl voor een 1e orde reactie het per seconde is.

dito voor de pre-exponentionele factor A

Berichten: 774

Re: [Kinetica]Reactiesnelheid

inderdaad klopt, heb het nu ook net gevonden.

Reageer