zink of koper oplossen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zink of koper oplossen

hallo allen

ik ben een maquettebouwer en voor een maquette hadden wij ideeen om een bos te maken van lagen zink of koper (1mm of minder) nu willen wij het metaal een beetje verweerd er uit laten zien en tevens gaten er in hebben, door middel van een zuur.

nu ben ik al wat aan het proberen met salpeterzuur wat op zink aardig effect heeft maar op koper nog niet echt natuurlijk onstaat er erosieproduct maar er moeten echt gaten in komen

moet ik gewoon geduldig af wachten of zijn er nog andere manieren zonder dat ze erg gevaarlijk worden als je er nagenoeg niks van af weet

alvast bedankt

Berichten: 3.145

Re: zink of koper oplossen

Als het dunne laagjes metaal zijn (minder dan 1 mm dik), waarom dan geen gaatjes er in boren met een boormachine? Deze gaatjes kun je vervolgens verder bewerken met zuur om het meer te laten verweren en minder scherpe randen te hebben.

Als je helemaal niks van chemie af weet let dan erg goed op met de salpeterzuur. je zult vast wel weten dat de vloeistof niet best is voor de huid, maar wat minstens zo gevaarlijk is, is de (roodbruine) damp die van de metaal/zuur combinatie afkomt als het zuur inwerkt. Dit is stikstofdioxide en dat gas is echt heel erg giftig en kan een longoedeem veroorzaken (pas vele uren tot wel een half etmaal na een te hoge blootstelling). De waarschuwingseigenschappen van dit gas zijn slecht. Zonder dat je je op het moment van blootstelling vervelend voelt kan het wel veel schade aanrichten die zich uren later openbaart. Oppassen dus en in de buitenlucht of een zuurkast werken.

Veiliger is geconcentreerd zoutzuur (30%), vermengd met waterstofperoxide (ook 30%) (3 delen KOUD zuur op 1 deel KOUDE waterstofperoxide). Dit geeft ook zeer akelige dampen af, maar die dampen hebben wel een goed waarschuwend effect. Als de concentratie iets te hoog is, dan is het echt niet meer te harden en ga je vanzelf wel weg van je werkplek, nog voordat het gevaarlijk wordt voor je longen.

Berichten: 2

Re: zink of koper oplossen

bedankt voor de tip

we gaan dit zeker proberen

zou je mischien iets meer info over dit mengsel willen geven want zoals ik al eerder zei ik weet er niet veel van en met in het achterhoofd het gevaar van giftige dampen (we dragen natuurlijk wel maskers) wil ik wel weten wat ik precies moet doen

Reageer