Springen naar inhoud

Fosforescentie

• Log in om te kunnen reageren

JcG

JcG

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2009 - 18:46

Dag iedereen,

Kan iemand mij uitleggen waarom fosforescentie 'alleen maar' bij vloeistoffen voorkomt met een hoge viscositeit?

Mvgr,

Jaco 8-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2009 - 21:55

Nooit gehoord, maar ik kan me er iets bij indenken.

Een fosforescentie is het gevolg van een trage terugval van een aangeslagen toestand naar de grondtoestand. Die "traagheid" is het gevolg van het feit dat de overgang kwantummechanisch "verboden" is.

Mijn verzinsel: In een dunne vloeistof zijn de veranderingen in de omgeving zo snel, dat geen enkele overgang lang verboden kan zijn.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 januari 2009 - 08:00

Eerlijk gezegd is het ook niet waar, tenzij je met de aanhalingstekens bedoelt dat het vaker in meer dan minder visceuse vloeistoffen kan.

Fosforescentie is inderdaad zoals rwwh zegt een 'verboden' proces. Om fosforescentie te laten plaatsvinden moet een molecuul eerst energie opnemen en het dan vooral niet kwijt raken voordat de fosforescentie kan optreden. Hoe visceuser de vloeistof, hoe minder een molecuul botst met zijn buren en daarmee minder kans loopt bij die botsing zijn energie te verliezen.

Maar dat 'alleen maar' moet je echt met een korrel zout nemen. Ik kan je zo een voorbeeld noemen van een stof die bij kamertemperatuur fosforesceert in gewoon een waterige oplossing.

Wat overigens wel van belang is, is zuurstof. Als je vloeistof niet goed zuurstofvrij is, is de opbrengst fosforescentie al snel nul. Ik denk dat dat een veel belangrijkere parameter is dan viscositeit.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures