Onbekende vloeistof(fen)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Onbekende vloeistof(fen)

Voor een projectopdracht heb ik een monster verkregen waarvan ik moet onderzoeken welke stof(fen) het zijn.

Het gaat om een monster dat bestaat uit 2 lagen die niet met elkaar mengen. Dit kan zijn doordat het apolair en polair is, maar het lijkt mij eerder dat het een organische en anorganische stof is.

De stoffen heb ik gescheiden m.b.v een scheitrechter. Hieruit kwam een paarse vloeistof en een kleurloze vloeistof. De geur van deze vloeistoffen leek op spiritus/aceton.

Naar aanleiding van de massa en het aantal ml van de vloeistoffen kon van beide de dichtheid worden berekend. De brekingsindex worden bepaald en de pH ook. Hieruit bleek dat:

De dichtheid van de paarse vloeistof: 0.810 is.

De pH van de paarse vloeistof: 5 is.

De brekingsindex van de paarse vloeistof bij 20°C: 1.3670 is.

De dichtheid van de kleurloze vloeistof: 0.784 is.

De pH van de kleurloze vloeistof: 6 is.

De brekingsindex van de kleurloze vloeistof bij 20°C: 1.43337 is.

De kleurloze vloeistof komt in sommige gegevens (ongeveer) overeen met die van aceton, de dichtheid van aceton is 0.785 en de pH is ook 6. Alleen de brekingsindex van aceton bij 19.6° C is 1.3585. Dus deze is dan te hoog!

Na het scheiden van deze 2 vloeistoffen heb ik nog een IR-spectrum uitgevoerd, van deze 2 vloeistoffen en van aceton.

Hieruit bleek dat geen van de beide vloeistoffen enige overeenkomst had met die van aceton. Maar het IR van de paarse laag liet wel zien dat het veel ethanol bevat, daardoor het vermoeden dat het (gekleurde) spiritus is.

Daarom wou ik het vergelijken met spiritus, alleen kan ik de brekingsindex en pH van spiritus zo snel niet vinden.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de stoffen niet goed gescheiden zijn.

Heeft iemand nog ideeën hoe ik er achter kan komen met welke (vloei)stoffen ik te maken heb?

Berichten: 2

Re: Onbekende vloeistof(fen)

In me eerste periode heb ik ook zo´n soort proef gedaan dat was met wasbenziene jood uit een oplossing halen.

en dat had ook iets weg van een aceton lucht.

helaas ben ik me labjournaal kwijtgeraakt anders had ik je graag verder willen helpen.

succes nog

Berichten: 1

Re: Onbekende vloeistof(fen)

spiritus is in feite gewoon een mengsel van ethanol en houtgeest. je zou dit dus kunnen mengen om een soort referentieoplossing te maken. deze leg je vervolgens ook onder de IR en kun je vergelijken of de spectra overeen komen...

groetjes...

Berichten: 70

Re: Onbekende vloeistof(fen)

... houtgeest....
Hmmz, is er een alchemist onder ons? ;-)

Berichten: 216

Re: Onbekende vloeistof(fen)

Als je 2 lagen is kun je al bijna concluderen dat het geen spiritus is. Dit zou zowel met polaire als apolaire vloeistoffen mengen, tenzij je polaire oplossing een hele geconcentreerde zout oplossing is. Ethanol kun je namelijk uitzouten met bijvoorbeeld een ammoniumnitraat oplossing.

In spiritus zit tegenwoordig trouwens geen houtgeest meer maar methanol, pyridine, kleurstof en een het sterkst smakende stofje ter wereld waar ik de naam van kwijt ben, het is in ieder geval een quartinair amine zout.

Reageer