Springen naar inhoud

melting ice

• Log in om te kunnen reageren

angel-a-91

angel-a-91

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2009 - 21:45

hallo,

gisteren ben ik gaan schaatsen, maar omdat het iets aan het dooien was, zaten er allemaal kleine wakken in het ijs ... nu vroeg iemand mij hoe het kwam dat alleen op die plekken een wak zat, want het leek hem dat het ijs overal even dik is (de bodem is overal even diep) en dat het ijs ook overal dezelfde temperatuur heeft. ik zei dat ik echt geen idee had en verder hebben we het er niet meer over gehad. Maar de vraag is in mijn hoofd blijven hangen en ik ben toch eigenlijk wel benieuwd of hier een verklaring voor is, of dat we dit verschijnsel maar voor lief moeten nemen.

ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2009 - 22:07

Een reden hiervoor kan zijn dat de wind op sommige plaatsen harder waait dan op andere. Vaak is het ijs dan op de plaatsen waar het harder waait al dunner dan op de plaatsen waar dat niet zo is, omdat het daar later dichtvriest (de wind maakt golven waardoor dichtvriezen wordt verhinderd). Als de lucht boven nul komt, dan is de dooisnelheid daar ook nog eens groter.
Wind is zelden laminair in de buurt van oppervlakken. Dus zijn windsnelheidsverschillen heel normaal. Dus zijn onregelmatigheden in de ijsvorming ook normaal.

Een ander punt is de onzuiverheid van het ijs. Als er donkere planten of stof zijn ingevroren op bepaalde plaatsen, worden deze plaatsen door de zon eerder opgewarmd. Dus ontstaan daar eerder wakken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures