Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 840

Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

http://www.nu.nl/algemeen/1896111/kamer-mo...werkverbod.html

Het maakt me echt ziek. Altijd maar zeiken dat er weer overlast enzo is. Een dag van de 365. Kan je toch gewoon binnen blijven! Zoals iemand al aangaf op NuJij, gun een ander zijn plezier, ook al vind je er zelf niks aan. Wat vinden jullie van deze issue?

Willen we dat we een soort communistisch land krijgen of zo. Ze willen echt alles verbieden waar mensen gewond KUNNEN raken, of overlast kan worden veroorzaakt.

Je pakt dit soort problemen aan door de echte rotzooimakers hogere straffen te geven. Nu straffen ze iedereen, als dit erdoorheen komt.

http://www.nujij.nl/kamer-moet-zich-buigen...d.4497880.lynkx

Tegen de petitie die iemand anders heeft gemaakt voor het behouden van vuurwerk!

http://www.petities.nl/petitie/vuurwerk_mo...ijven/index.php

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Met het siervuurwerk heb ik geen enkel probleem. Mij gaat het om dat stelletje pubers dat het elk jaar nodig vindt om in september al met strijkers en nitraatbommen aan de weer gaat. Helpt daar een algeheel vuurwerkverbod tegen, dan zal ik daar niet van wakker liggen.

Berichten: 840

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Helpt niet. Zij willen het legale vuurwerk van nu ook verbieden, net als het nu al illegale vuurwerk. Laat dat nou net het relatief veilige vuurwerk zijn, zoals siervuurwerk en pijlen.

Als je het legale gaat verbieden, betekent dat dat iedereen naar Belgie gaat. Lees maar eens op NuJij.nl.

Gevolg: nog meer illegaal vuurwerk, zoals vlinders, nitraatbommen, strijkers, enz.

En die dingen zijn echt niet moeilijk te krijgen. Zo kochten wij in Belgie een groot pak vuurwerk dit jaar (vieren in Maastricht), en tussen al de zooi zat gewoon een pakje strijkers. Zijn we toch maar vanaf gebleven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Ik ben het niet met je eens, Jor.

Zie het een zo:

Situtatie 1: geen vuurwerkverbod.

Er knalt wat in de straat. Om te zien of er legaal of illegaal vuurwerk wordt afgestoken moet je dus uitgebreid onderzoek gaan doen. Gevolg: het aantal illegale pijlen/rotjes/etc dat wordt onderschept is laag.

Situatie 2: wel een vuurwerkverbod.

Simpel: jij vuurwerk afsteken, jij voor overlast volgen. Soort maakt niet uit. Gevolg: het aantal illegale pijlen/rotjes/etc dat wordt onderschept is hoog. Het aantal ongelukken daalt.

Wat is het toch voor absurditeit dat de overheid wel loopt te blaten over de vermeende CO2-problematiek maar de enorme hoeveelheid smog met oudjaar voor lief neemt? En wat levert het voor extra afval op? Hoeveel riolen raken verstopt omdat mensen te beroerd zijn op nieuwjaarsdag hun eigen vuurwerkzooi op te ruimen, zodat het de weken daarna met de regen het riool in loopt?
Zo kochten wij in Belgie een groot pak vuurwerk dit jaar (vieren in Maastricht)
Je doet er dus zelf gewoon aan mee, kopen van illegaal vuurwerk?
en tussen al de zooi zat gewoon een pakje strijkers. Zijn we toch maar vanaf gebleven.
Good for you.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Ik maak mij op zich niet zo druk om of er nou wel of geen vuurwerk verkocht mag worden, het doet mij niet zo veel en ook zonder vuurwerk kom ik oudejaarsavond prima door.

Wat mij echter wel bijzonder stoort aan dit soort zaken is dat het alleen maar symptoombestrijding is. Het vuurwerk is niet de bron van de ellende, maar de manier waarop er mee wordt omgegaan (het andere argument voor smog e.d. is geen argument, want de opstellers van dit soort ideeen willen wel weer grote professionele vuurwerkshows in steden en dorpen, het is hun te doen om overlast en vernieling).

Stel dat vuurwerk verboden zou worden, dan wordt er niet 1 bushokje minder om vernield, er gaat geen school minder in de hens en er gaat niet 1 auto minder kapot. Dan gebruiken ze wel flessen met benzine, of desnoods knuppelen ze de boel kapot met breekijzers en werken ze stenen uit de straat. Het is de totaal verrotte en door en door verziekte mentaliteit van de uitgaanswereld die hier debet aan is.

Dus, wat ik veel liever zie is een brede discussie over de uitgaanscultuur in Nederland en hoe (jonge) mensen daar mee om gaan. Het is toch eigenlijk te zot voor woorden dat het pas een beetje leuk wordt vanaf 01.00? Velen zijn dan al ladderzat en superagressief, terwijl ze net beginnen met stappen. Ik denk dat daar het echte probleem ligt....

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Ik sluit me aan bij Woelen, het gaat vaak niet om het middel dat gebruikt wordt maar de gebruiker ervan die de overlast veroozaakt.

Daar moet men wat aan doen, niet het verbieden van het middel.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Klopt Woelen, men schuift de vernielingen af op vuurwerk.

En de Nederlandse jongen die op oudejaarsnacht onder de trein werd geschopt door nieuwe medelanders ging ook zijn dood niet tegemoet door vuurwerk....

En de auto's die in brand werden gestoken... ook geen vuurwerk.

Men ziet de echte problemen niet in Den Haag

Berichten: 111

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Denk dat een vuurwerkverbod wel helpt! Het is naturrlijk wel erg verleidelijk om te kijken wat je er allemaal mee op kunt blazen.

Dat de jeugd ontspaart ben ik het ook mee eens. Dit heeft volgens mij voor een groot deel te maken met het feid dat bijna alle ouders samen werken en er niemand thuis is om een kind op te voeden. (niet bij iedereen en niet ieder kind is hier gevoelig voor) Ik merk (op school) dat ouders vaak niet kunne voorstellen hoe hun kind zicht kan gedragen of dat ze niet op de hoogte zijn van dingen die voor het kind erg belangrijk zijn (vriendjes ruzie op school etc.)

Er zijn zelfs ouders die , als het kind straf krijgt, school belt om de straf te laten verminderen. Ben je dan goed bezig met opvoeden, of ondermijn je dan gezag en geef je je kind mee dat er niet geluisterd hoeft te worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van kinderen, ik haat ze niet.

Jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Ik denk wel dat we in deze discussie het algemeen ontaarden van de jeugd even los moeten zien van de nut van een vuurwerkverbod... want als het om vuurwerk gaat kunnen volwassenen veel erger zijn dan een knaap van 14.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben het er hardgrondig mee eens dat we gewoon weer eens de jeugd (oeh, opa snauwt :oops: ) moeten opvoeden en niet alles met de zachte deken van aandacht bedekken.

Maar ik zie niet in hoe dat maakt dat een vuurwerkverbod geen prioriteit zou kunnen hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Op 1 mei 2009 wordt een petitie aan de Tweede Kamer aangeboden. voor degenen die hem, net als ik ;) , willen ondertekenen:

klik

Daarmee is gelijk mijn mening over vuurwerk verwoord. 8-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

vuurwerkverbod, pff geeft alleen maar problemen.

verbied iets, gaat iedereen er tegen in. (zie als vergelijking tussen het nederlandse drugs(gedoog)beleid en het Franse verbod. de problemen in Frankrijk zijn vele malen groter dan hier)

je moet het leiden en begeleiden, niet compleet verbieden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 374

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Vuurwerk is ook zeer milieu vervuilend.

Overal hoor je over milieu vriendelijkere auto's enz. maar vuurwerk hoor je niks van.

Van mij mogen ze het wel verbieden.

Berichten: 840

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Mijn principe is niet perse het vuurwerk. Ik vind vuurwerk erg leuk (mits legaal, dus nooit voor 10 uur, ik begin pas 11 uur avonds, en altijd legaal vuurwerk), maarja ik kan me voorstellen dat het een punt is wat velen erg dwars zit. Wat mijn probleem is dat Nederland alles verbied. Rookverbod, nu dit, en allemaal andere verboden. Alles wordt verboden wat ook maar schade of gewonden geeft. In dat geval pleit ik ook voor een alcohol-verbod, de oorzaak van zeer veel doden per jaar, heel veel schade. Bovendien veroorzaakt alcohol de meeste ongelukken met vuurwerk. Maarnee, iedereen vind alcohol leuk, en we genieten ervan, en daarom verbieden we het niet. Maar realiseer nou dat er misschien mensen zijn die wel van vuurwerk houden en niet van alcohol. Maar die pleiten niet voor verbieden van alcohol, die gunnen een ander zijn plezier. Zo denk ik ook, gun een ander zijn plezier. Mensen die de echte rotzooi maken met vuurwerk, keihard aanpakken, torenhoge boetes, en de brave siervuurwerk-afsteker met rust laten.

Hetzelfde met hobbychemie, ik werd naar mijn mening erg veilig en veroorzaak geen overlast, maar die pyro mensen met hun AP en nitroglycerine maken het voor mij moeilijk.

Het onderscheiden van illegaal en legaal vuurwerk kan zeker, tenminste het meeste. Waarom denk je dat het meeste illegale vuurwerk niet meer legaal is? Door de kracht van het explosief. Kijk maar eens op youtube naar 'vlinders'. Dan zie je wat ik bedoel. Dat zijn de dingen die de vernielingen veroorzaken, en niet ene pijltje of fontijntje.

Beryllium ik weet niet hoe je erop komt dat ik ook met de koop van illegaal vuurwerk mee doe...

Wij vierden het in Maastricht bij familie, en hebben vuurwerk in Belgie gekocht omdat dat dichtbij was en veel goedkoper.

We hebben zo'n pakket met pijlen en sierfontijnen gekocht, en hier zat toevallig een pakje strijkers bij, dat wist ik eerst niet. Ik heb het toch niet afgestoken?

Ik houdt niet van die harde knallen, zoals vlinders. Ik vind siervuurwerk en pijlen mooi, en bewonder me dan ook bij elke pijl even, door welke stoffen zou dit effect veroorzaakt worden, niet te vermijden als chemici :P

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Kopen in Belgie = smokkel over de grens, of het nu legaal of illegaal vuurwerk is, dat blijft hetzelfde. [-X Je moet het aangeven bij de douane, want de Nederlandse staat wil er ook aan verdienen.

Berichten: 281

Re: Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

Ik ben een beetje in tweestrijd. Ik denk niet dat een vuurwerkverbod zomaar erdoor komt. Oud en nieuw met vuurwerk is bijna net zo hecht als de kerstboom met kerst.

En ja, het zijn altijd de jochies die het verknallen. Maar het zijn niet de jochies die het uit België halen. Bovendien, voor 31 december is het ook verboden om vuurwerk af te steken. Ik denk dat er voor 31 december meer afgestoken is dan om 24.00 dus naar mijn idee helpt een verbod niet echt.

Aan de andere kant heb je inderdaad de argumenten die ik hierboven ook gelezen heb. De milieuvervuiling, het gevaar van vuurwerk, vuurwerk wat niet afgegaan is en wat de volgende dag gevonden wordt door kleine kinderen, de scholen / huizen / containers die weer in de brand gevlogen zijn enz.

En ondanks de economische crisis kopen we toch weer meer vuurwerk. (bron) Hoe scheef is dat? 8-[

Kortom, ik knal wel met oud en nieuw, maar wel enigzins bewust en niet met asociaal veel vuurwerk. En ruim alles netjes op natuurlijk wat op straat blijft liggen.

Reageer