Springen naar inhoud

Werking Marquis-reagens

• Log in om te kunnen reageren

abcde_CF

abcde_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2009 - 11:45

Beste lezer,

Een vriend en ik zitten in 6VWO en houden ons profielwerkstuk over XTC. Hiervoor hebben wij enkele tests gedaan met het Marquis-reagens. Van onze scheikundedocent moeten we nu proberen uit te zoeken hoe het Marquis-reagens precies werkt en wat de bijbehorende chemische reacties zijn. Over het Marquis-reagens valt echter weinig te vinden, vandaar deze post.

Zou iemand ons misschien de goede weg op kunnen helpen? Of gaat dit boven onze pet? :P

Wat we weten:
Het Marquis reagens wordt gemaakt door 100 mL geconcentreerd zwavelzuur (H2SO4) toe te voegen aan 5 mL formaldehyde (CH2O) (verhouding formalde:water = 0,4:1). De chemische formule van MDMA is C11H15NO2.

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 januari 2009 - 12:00

Wat zijn de observaties als je dat reagens maakt? Kleurverschil ofzo? Neerslag?

abcde_CF

abcde_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2009 - 12:19

De reagens kan alkalo´den aantonen dmv kleurverandering. Aan de kleur kan je zien of je te maken hebt met bijvoorbeeld MDMA, maar ook allerlei andere drugs zoals speed of cocaine kunnen ermee worden aangetoond: bij elke stof neemt de reagens een andere kleur aan (in het geval van MDMA neemt de vloeistof een blauwzwarte/donkerpaarse kleur aan).
(zie http://en.wikipedia....arquis_reagent)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 januari 2009 - 13:48

Het valt me op dat alle aangegeven drugs een aromatische ring hebben en dat er het woordje polymeriseren in de tekst staat ;)

abcde_CF

abcde_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2009 - 17:58

Ah ik denk dat het ons nu wel lukt :D. Nog bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures