electrochemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

electrochemie

hallo iedereen

Ik heb hier een vraag ?Bij deze oefening heb ik de redoxpotentiaal berekend en kwam op 0,817.Volgens mij is het antwoord wel juist .maar ik heb geen antwoord gevonden op de bijvraag a) weet iemand daar een antwoord?

7) Zuurstof is een stevig oxidans, met volgende halfreactie, en srp bij pH=0:

O2 + 4H+ + 4e- → 2 H2O +1,23 (pH 0)

Bereken de redox potentiaal bij pH 7 (de druk van O2 stellen we op 1 atm). a)Verklaar de verandering in redox potentiaal kort met een redenering die het principe van Le Chatelier volgt.

Mvg

Berichten: 1.379

Re: electrochemie

Het antwoord +0.817 V. is juist. Maar het is voor de lezers prettiger als je laat zien hoe je er aan komt.

We zien: RT/nF = 0.059 V. bij 25oC.

+1.230 - 7. 0.059 = +0.817 V. Door de afname van de H+ concentratie daalt dus de redoxpotentiaal. Dit volgt gewoon uit het rekenen met de Wet van Nernst. Ik weet geen bevredigende argumentatie via het principe van le Chatelier.

Als je meer inzichtelijk en overzichtelijk moet argumenteren geef ik de voorkeur aan

het potentiaal-pH diagram van Pourbaix. Dat gaat via een grafische voorstelling voor de stabiliteit van water (en evt. andere stoffen) over het gehele pH gebied. Je vindt het op internet op meerdere plaatsen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer