Springen naar inhoud

[scheikunde] Buffer met pH van 9,1

• Log in om te kunnen reageren

Anna2009

Anna2009

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2009 - 17:03

Hallo,
Ik moet voor mijn schoolexamen van morgen zelf een buffer kunnen maken met de gewenste pH waarde.
Nou heb ik een oefenopgaven (gegeven door mijn lerares) waarbij ik een buffer moet maken met een pH van 9,1. Volgens de uitwerking die ik daarbij heb, moet ik eerst de pOH uitrekenen en een zuur-basekoppel zoeken in Binas in tabel 49 met een pKb die in de buurt ligt van die pOH (dus: in de buurt van 14-9,1=4,9). Maar dit lijkt mij nogal omslachtig omdat je ook gewoon een zuur-basekoppel kan zoeken met een pKz die in de buurt ligt van 9,1, want dan komen er dezelfde koppels uit. Klopt dit?
Alvast bedankt!

Veranderd door Anna2009, 11 januari 2009 - 17:06

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2009 - 17:21

Klopt inderdaad. Het voordeel om met de pOH te rekenen in dit geval, is dat je de concentratieverhouding uit de bufferformule kan halen zonder deze eerst om te hoeven rekenen.

pOH = pKb + log ([HB]/[B-])

Even kijken of die klopt... verhouding [HB] tegenover [B-] neemt toe, log functie wordt groter, dus ook het op te tellen getal... pKb + groter op te tellen getal = hogere pOH. Omgedraaid zou ik dus de log van teken moeten veranderen.

Veranderd door FsWd, 11 januari 2009 - 17:22

Anna2009

Anna2009

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2009 - 17:25

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures