[scheikunde] Redox-reactie of zuur-basereactie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Redox-reactie of zuur-basereactie?

Hallo,

Voor mijn examen moet ik zuren en basen en redoxreacties beheersen. Als er in de vraag vermeld staat of het om een zuur-base reactie of om een redoxreactie gaat , of als er staat wat voor een stof er wordt gevormd, begrijp ik hoe ik de reactievergelijking moet opstellen.

Maar stel dat er wordt gezegd dat verdund salpeterzuur (NO3- H3O+) en natronloog (Na+ en OH-) worden gemengd, zonder verdere uitleg. Hoe weet ik dan of er een zuurbase reactie plaatsvindt (H3O+ + OH- --> 2 H2O), of dat er een redoxreactie plaatsvindt met NO3- als oxidator en OH- als reductor? Gaan zuurbase-reacties bijvoorbeeld altijd voor redoxreacties? Of moet er in de vraag vermeld staan om wat voor een reactie het gaat?

Ik heb me (volgens mij) goed in de onderwerpen verdiept, maar de combinatie van zuurbase en redox wordt in mijn boek niet behandeld...

Alvast bedankt!

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Redox-reactie of zuur-basereactie?

hhm dat is inderdaad lastig...

NO3- +3H+ + 3e- -> HNO2 + H2O(l)

4OH- -> O2(g) +2H2O(l) + 3e-

hier is dus een zure oplossing voor nodig... hhm en die is er ook...

ik denk dat zuurbase voor redox gaat... maar ik weet het ook niet.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Redox-reactie of zuur-basereactie?

Bij dit voorbeeld gebeurt er een gewone zuur-base reactie.

Eigenlijk kan je een zuur-base reactie zien als een proton transfer en een redox reactie als een elektronentransfer.

Ken je het gebruik al van de standaard redowpotentialen om te bepalen of een redoxreactie doorgaat? Zuur-base reacties gaan namelijk altijd door. (met het zuur en base dat geioniseerd is) Bij een redoxreactie is dit niet het geval daar meot je kijken hoe sterk je reductor is en hoe sterk je oxidator is. Dit verschil moet minimum 0,3 Volt bedragen.

MAar je moet het vaak niet te ver gaan zoeken als je een base en een zuur krijgt gaat gwn die zuur-base reactie doorgaan hoor. (En heel uitzonderlijk gaan ze misschien beiden te gelijk doorgaan.)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Redox-reactie of zuur-basereactie?

Als je de regel: zuur+base ---) zout + water uit je hoofd kent zul je deze reaktie niet verwarren met een redoxreaktie en weet je altijd wat er kan gebeuren.

Dat geldt ook voor de drie andere, analoge regels met de zuuroxyden en de baseoxyden. Als je deze regels als scholier leert ken je ze voor de rest van je leven.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer