[scheikunde] Detectiegrens

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Detectiegrens

Ik heb van een ijklijn de laagste standaard het gehalte een aantal keren verlaagd.

Deze heb ik gemeten mbv een ionchromatograaf. Maar ik weet nu niet wat de laagst meetbare waarde is. Kan iemand mij vertellen hoe ik precies de detectiegrens kan berekenen want ik vind er geen duidelijke uitgelegde formule voor.

Alvast bedankt!

lief draakje
Yo kerels ik ben Erwin en Ito gaat naar Havo :P

Re: [scheikunde] Detectiegrens

Meestal wordt bij ons de detectiegrens bepaald door een blanco een aantal (10-50) maal te meten en dan de SD te berekenen.

De detectiegrens wordt dan afhankelijk van de vereiste betrouwbaarheid op 3 of 5 x SD vastgesteld.

De detectiegrens hoeft niet altijd hetzelfde te zijn als de laagst meetbare waarde.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Detectiegrens

Ja dat is een van de methodes die kunnen. Ik heb die nu ook instaan (20 blanco monster) maar volgens mijn begeleider op stage moet het ook kunnen door de laagste standaard van de ijklijn met kleine stapjes te verlagen. Dat heb ik gemeten maar alleen weet ik niet hoe ik dat moet berekenen vanuit daar.
Yo kerels ik ben Erwin en Ito gaat naar Havo :P

Re: [scheikunde] Detectiegrens

Je zult statistisch moeten uitrekenen of het gemiddelde van je laagste standaard met 95;99 % zekerheid kunt onderscheiden van de detectiegrens.

Het is lang geleden maar ik dacht iets van de student t-toets maar hang me er niet aan op. :(

Berichten: 873

Re: [scheikunde] Detectiegrens

Ik begrijp dat je begeleider in de praktijk getoetst wil hebben wat de detectiegrens is.

Hiervoor meet je de ruis van een blanco meetoplossing. Als nu het signaal van je laagste standaard 3 maal die ruis is weet je wat de detectiegrens is. Heb je nu een standaard welke een groter signaal/ruis verhouding heeft dan kun je van daaruit het gehalte berekenen waar je laagste standaard (=detectegrens) ligt. Maak deze en meet dan of dat ook klopt.

suc6

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Detectiegrens

Hallo,

Ik heb ook een vraag over de detectiegrens. Ik heb het een en ander gelezen maar toch vind ik het lastig om te begrijpen hoe het allemaal in elkaar zit.

SD van mijn blanco's was 0,00085. Vereiste betrouwbaarheid is 3% dus dat vermenigvuldig ik met elkaar. 0,00255 is dus mijn detectiegrens? Maar wat wil dat eigenlijk zeggen?

Misschien hoort het niet in deze topic thuis, maar wat zegt de detectiegrens over de gevoeligheid van een bepaling? Of hebben deze twee termen niets met elkaar te maken? Gevoeligheid bereken je toch met ΔE / ΔC? Dat moet je wel van de standaarden doen toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Detectiegrens

Als je zegt "vereiste betrouwbaarheid is 3%" is dat een relatieve maat. Aan welke waarde is die 3% dan gerelateerd?

Wat noem jij ΔE en ΔC?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Detectiegrens

We hadden een standaardreeks gemaakt van 5 verdunningen. Dan is ΔE de hoogste extinctie min de laagste extinctie en ΔC de hoogste concentratie min de laagste concentratie toch?

Reageer