Springen naar inhoud

brighteners in een nikkel oplossing

• Log in om te kunnen reageren

greenlex

greenlex

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 15:18

Ik heb een Watts oplossing (nikkelsulfaat,nikkelchloride boorzuur) welke ik gebruik om onderdelen te vernikkelen.
Ik heb vernomen dat er meestal organische glansmiddelen en brighteners worden toegevoegd in de oplossing om een betere glans te verkrijgen. Heeft iemand weet welke in mijn geval goed kan dienen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 18:26

Stoffen die de glans van het nikkel verbeteren zijn bijvoorbeeld thioureum en saccharine.
Ook de vervanging van bijvoorbeeld 10% van het nikkelsulfaat door cobaltsulfaat geeft wat glans.

Precieze concentraties kunnen niet gegeven worden. De temperatuur speelt daarbij een grote rol. Werkt U bij 20oC. of bijvoorbeeld 500C. ?
Met Hull-cel proeven kunt U de beste omstandigheden eventueel zelf uitzoeken. Zie Wikipedia voor de Hullcel. (ook in engelse en duitse taal)

Echte hoogglans moet U niet verwachten. Als U het nikkel later wilt verchromen voegt het chroom geen glans toe.

Een andere manier om het uiterlijk en de glans te verbeteren is puls-plating. Daar heb je een speciale stroombron voor nodig die een kathodische stroom met kortdurende anodische pulsen kan geven. Deze anodische pulsen zouden oppervlakterruwheden kunnen wegnemen. Het voordeel daarbij is dat je dan de samenstelling van de oplossing niet hoeft te veranderen. In het algemeen doen leveranciers heel geheimzinnig over glansmiddelen en gebruiken ze ervoor slechts codenamen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 19:22

Ik sluit me helemaal aan bij de vorige spreker: Als je echte spiegelglans wilt zul je goed moeten (laten) polijsten, met de nadruk op laten want dat is echt een vak.
Een galvanische laag alleen kan nooit het effect van hoogglans bereiken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures