Springen naar inhoud

Chroombad

• Log in om te kunnen reageren

greenlex

greenlex

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 15:22

Ik ben op zoek naar een recept voor het verchromen van onderdelen.
Op de meestte websites krijg je wel een beperkte omschrijving dat je chroomzuren en zwavelzuur kan gebruiken maar een juiste samenstelling is moeilijk te vinden.
Heeft iemand ervaring hiermee of weet van een goede website die mij kan helpen.
En Hoe zit het met het caricogene Cr6+?

Dank bij voorbaat ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 15:28

Voor glanschroom (dus geen hardchroom) 400 g/l chroomzuur en 4 g/l zwavelzuur.
CrO3 is inderdaad hardstikke ongezond. Pas er goed mee op. Het vreet heel je neus weg en verder.... en stoft verschrikkelijk. Ik zou er niet aan beginnen.

Badtemperatuur 40-45 įC
stroomdichtheid: 12-48 A/dm2

Veranderd door Echtepino, 12 januari 2009 - 19:22

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 19:51

Stuift CrO3? Dat wist ik niet. Ik heb geen ervaring met deze stof, maar ik meen te herinneren dat woelen mij heeft verteld dat het erg hygroscopisch is en maar al te graag een kleverige drap vormt.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 21:01

Het zijn droge paarse flakes, bij het scheppen breken ze en komt er fijn stof vrij, enorm corrosief en vervelend voor de luchtwegen, had vroeger altijd een hekel om dat spul te scheppen uit een 200l drum.
Maar ja dat was in 1988, misschien mag dat nu wel niet meer.
Edit: Ik moest dat spul afwegen dus moest het ook droog blijven anders klopt je weging niet... heb het dus nooit een kleverige drab zien worden.

Veranderd door Echtepino, 12 januari 2009 - 21:03

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 21:10

Chroomtrioxide is toch echt een bijzonder hygroscopische stof, kijk maar eens in chemieboeken of op Internet, bijvoorbeeld de volgende site beschrijft het als donkerrode vervloeiende vaste stof:

http://www.jtbaker.c...hhtml/c4400.htm

Het stuift niet. Zelf heb ik ook wat CrO3 en dat zijn donker paarsbruine stukjes. Deze stukjes vervloeien inderdaad als je ze aan de lucht houdt. Ze lossen bruin op, bij grotere verdunning fraai oranje (dichromaat).

Als je zo'n stukje in een petrischaaltje legt, dan wordt het binnen no-time helemaal nat en een uur later heb je een plasje vloeistof.

Misschien als je het met grote scheppen van honderden grammen tegelijk opschept dat er wat stukjes los kunnen komen en in de lucht kunnen komen, maar dat zou ik toch niet 'stuiven' noemen. Dan zijn er wel andere stoffen, die heel wat gemakkelijker in de lucht komen als stof. Wat dat betreft is kaliumdichromaat veel riskanter.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat CrO3 minder hygroscopisch wordt als er sporen van dichromaat in zitten. Zelf heb ik K2Cr3O10 en K2Cr4O13 gemaakt en deze stoffen zijn absoluut droog en kunnen stuiven. Het schijnt mogelijk te zijn K2CrnO3n+1 te maken met grote n, maar dat is geen zuivere chemische identiteit en de waarde van n is dan ook in sterke mate variabel.

Veranderd door woelen, 12 januari 2009 - 21:15

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2009 - 12:58

In het chemiekaartenboek staat stuiven genoemd als mogelijkheid om het binnen te krijgen. Al stuift het weinig: met een MAC-waarde van 0,025 mg/m3 en de carcinogene eigenschap ga ik dit hier niet bagatelliseren tegenover iemand die duidelijk beginner is.
Mijn ervaring met deze stof is dat het wel degelijk in de lucht komt als je de flakes hanteert.

Veranderd door Echtepino, 13 januari 2009 - 12:59

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2009 - 13:46

Echtepino, ik ben het wel met je eens dat het risico niet moet worden gebagatelliseerd. Ik gebruik voor experimenten een klein spatelpuntje of 1 korrel/flake en dan stuift er niks, maar als je het met een grote schep uit een 100 kilo-bak schept, dan wordt het een ander verhaal en dan zal zelfs een hygroscopische stof wel iets aan materiaal los kunnen laten (denk maar eens aan vochtig zand). Ik zou in zo'n geval zeker een mond- en neuskapje gebruiken, of desnoods een ietwat vochtige theedoek voor mond en neus knopen, zodat je niks van het materiaal inademt.

greenlex

greenlex

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2009 - 15:32

Ik beschik over de nodige beschermingsmiddelen, stofmaskers, rubber handschoenen ,etc

Is de stof goed oplosbaar in water?

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2009 - 15:51

Als een tierelier... Google op "Tierelier"
Ik geloof maximaal 600 g/l en je hebt 400 nodig.

Veranderd door Echtepino, 13 januari 2009 - 15:52

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2009 - 16:39

Ik ken het chroomtrioxyde ook alleen maar als een kleffe, hygroskopische stof.

Maar de waarschuwingen betreffen het verchroomproces zelf. De overvloedige waterstofvorming brengt een aerosol van fijne electrolietdruppeltjes in de lucht. Daarin zit chroomzuur en zwavelzuur. Een sterke afzuiging, vlak boven de electroliet, is daarom noodzakelijk. Meestal dekt men het oppervlak van de electroliet ook nog af met een groot aantal "pingpongballetjes" om de electrolietverstuiving zoveel mogelijk tegen te gaan en ook om het warmteverlies te verminderen.
Deze aerosol is carcinogeen en geeft een sterke irritatie van de keel. Daarom wordt het zelf doen thuis of in een schuurtje bij het verchromen altijd afgeraden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

greenlex

greenlex

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2009 - 21:57

Ik beschik ook over een volgelaatsmasker met filter maar niet over afzuiging. Misschien best in open lucht werken. ik ben niet van plan om erg grote stukken te verchromen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2009 - 23:00

Ik weet niet hoe groot je chroombad wordt, maar je zou in ieder geval, mits de opening niet te groot is, een grote papieren doekje, of een horloge-glas over de oplossing heen leggen. Het waterstof kan er langs, maar de aerosols blijven achter.

Het zakdoekje/WC-papier zal na het experiment onder het vocht zitten, en daar zit zeswaardig chroom in opgelost. Chemisch afval dus. Eventueel drenken in een aangezuurde sulfiet-oplossing, om het te reduceren naar het minder schadelijk Cr(III).

Dit MOET je buiten doen. Anders heb je straks allemaal minscule druppeltjes door de kamer heen. Daar wordt je dan op de lange termijn aan blootgesteld.
Ik ben ervan overtuigd dat dit soort experimenten alleen veilig zijn buiten of onder een goedwerkende afzuiging.

Hoe veilig je het kunt doen hangt gewoon van de schaal waarop je het doet af.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je het op echt grote schaal kunt doen, omdat je als particulier nou niet zo snel aan kilo's chroomtrioxide komt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures