Chemische bindingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Chemische bindingen

Besten

Ik heb een probleem met mijn chemie, ik ben momenteel in de war. In mijn cursus staat dat het breken van een binding energie vergt, er wordt dus Energie opgenomen van de omgeving want delta H=+

vb. H2(g)-->2H(g) delta H=B.E.=+436kJ

En bij het vormen van een binding wordt Energie vrijgegeven want delta H = -

vb. 2H(g) + 2Cl(g) --> 2HCl delta H (-B.E.)= -2x431 kJ

Maar ik dacht altijd dat er juist energie vrijkwam als er een binding verbroken werd. Mits we energie halen uit de afbraak (verbranding) van glucose. Ik kan effe niet meer volgen, zou iemand mij hier even mee kunnen helpen?

alvast bedankt

mvg

Berichten: 195

Re: Chemische bindingen

Ik geef je even een countervraag: Denk je dat er b.v. bij de verbranding van glucose losse atomen gevormd worden of nieuwe (andere) moleculen? Misschien kun je er met het antwoord op deze vraag uit komen.

Berichten: 3

Re: Chemische bindingen

Er wordt CO2 en H2O gevormd, maar ik dacht dat glucose hoog energetische bindingen bevatte. De e- van de H-atomen in glucose hebben veel energie (en gaan binden aan de O atomen van zuurstof om zo H20 te vormen )en mbv NADH en mobiele e- carriers worden deze e- door enkele plasmaproteïnen vervoerd waarbij ze telken energie afgeven voor het actief transport van H+ ionen over het membraan en vervolgens komen deze H+ ionen terug door ATP synthase waarbij ATP de energie gevormd wordt (nu zo heb ik dat onlangs bij biologie gezien )

Dus eigenlijk worden hier dan toch de hoogenergetische bindingen van glucose afgebroken waarbij er E vrij komt en vervolgens worden er terug bindingen gemaakt maar met lage E.

Ik dacht dat het zo ineen zat maar dan klopt dat niet met wat in de cursus staat, nl dat het vormen van bindingen E vrijgeeft en de afbraak E vergt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemische bindingen

DIe energie komt vrij, zodra die stoffen afgebroken worden, tot nieuwe verbindingen.

ATP is hoog-energetisch omdat een van die fosfaten er heel makkelijk afflikkert, die energie kan dan gebruikt worden om een andere stof te vormen waar energie bij nodig is.

Het is moeilijk om die fosfaat er weer aan te plakken, daarom kan er ook energie opgeslagen worden in ATP.

Het komt erop neer dat het breken van bindingen altijd energie kost. Het ligt aan de te vormen binding, of je een energiewinst of verlies hebt. Daar komen ook exotherme en endotherme reacties vandaan.

Hetzelfde zie je bij het verdampen van water. Daar moet een aantal kJ/mol in gepompt worden om water in de gasvorm om te zetten. Bij het condenseren van die damp, komt deze energie weer vrij.

Berichten: 109

Re: Chemische bindingen

klopt, zoewiezo heb je voor iedere verandering in moleculen een activatie-energie. dit is de energie die ik er éérst in moet stoppen voordat de reactie kan plaatsvinden. het is dus een soort ''drempel'' om reacties te kunen laten verlopen en die is voor iedere stof of verbinding weer anders. de ene reactie moet je sterk verhitten terwijl de andere al bij aanraking reageerd. als je de activeringsenergie aan de reactie hebt toegevoegd is het van de reactie afhankelijk of die dan de reactie zelf van die benodigde energie kan blijven voorzien om zo de reactie in stand te houden (denk aan bijvoorbeeld een verbranding), maar het kost altijd energie om dingen om te zetten. die benodige activatie-energie dus :D . deze benodigde activatie-energie kan overigens aanzienlijk worden verlaagd door bijvoorbeeld een katalysator of een enzym. (practisch 't zelfde)

Reageer