[scheikunde] reactie koolzuur en EDTA

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

[scheikunde] reactie koolzuur en EDTA

Hoi,

Ik heb een practicum gedaan waarbij ik complexometrisch de hardheid van oa. koolzuurhoudend bronwater heb bepaald. Dit is verder allemaal prima gelukt, maar ik heb nog een vraag over de theorie.

Het koolzuur moest van tevoren verwijdert worden. Als je dit niet verwijdert gaat

het EDTA een binding aan met koolzuur (of het reageert met elkaar?). Klopt mijn idee dat de EDTA reageert met de waterstof uit het koolzuur?

Bvd,

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] reactie koolzuur en EDTA

Wat voor deeltjes maken water hard?

En wat voor deeltjes "reageren" met EDTA?

En wat gebeurt er met die deeltjes als er per ongeluk nog carbonaat in de buurt is?

Berichten: 60

Re: [scheikunde] reactie koolzuur en EDTA

EDTA bindt metaalionen, maar aangezien de negatieve uiteindes van de

EDTA de kationen bindt lijkt het onlogisch dat EDTA reageert met carbonaat.

Daarom zou het ook niet uit moetne maken dat er carbonaat inzit, want dat doet (volgesn mij) niks met het EDTA.

Wat ik eigenlijk dacht was ddat het EDTA reageert met het waterstof in het koolzuur.

H2Y2- (aq) + H+ (aq) <> HY2- (aq) + 2 H+ (aq)

maar ik twijfel nog of het goed is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactie koolzuur en EDTA

Beantwoord eens de allereerste vraag die RubenM stelt, ipv meteen door te sjeezen naar de laatste ;)

Als het goed is, heb je gebufferd op pH = 10, dus de door jou voorgestelde reactie zal niet gebeuren.

Berichten: 60

Re: [scheikunde] reactie koolzuur en EDTA

calcium en magnesium ionen maken water hard. Het zijn allebei metalen/mineralen en kunnen gebonden worden door EDTA maar ook door carbonaat. Dus als er nog carbonaat in zit dan krijg je in je vloeistof calciumcarbonaat (zout) en door verwarmen verlaten de zuurstofdeeltjes de vloeistof waardoor je alleen koolstof en calcium overhoudt. En dan bindt de EDTA de calcium en magnesium. Maar dat betekent dan dat EDTA geen calciumcarbonaat kan binden.

Dus EDTA bindt losse kationen en geen zouten. Maar dan moet de binden tussen calcium en carbonaat sterker zijn dan de binding die EDTA kan maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactie koolzuur en EDTA

Het laatste stukje is de goede uiteindelijke conclusie. Als je

en door verwarmen verlaten de zuurstofdeeltjes de vloeistof waardoor je alleen koolstof en calcium overhoudt. En dan bindt de EDTA de calcium en magnesium.

weglaat, klopt je verhaal ook. Het calcium en magnesium wat gebonden is als carbonaat, blijft lekker op de bodem staren naar wat het EDTA met de calcium en magnesiumionen doet, zonder zelf actief mee te doen. Gevolg: je vindt een te lage waarde voor je hardheid.

Berichten: 60

Re: [scheikunde] reactie koolzuur en EDTA

Oke, gaaf. Super bedankt!

Reageer