[scheikunde] Biodiesel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Biodiesel

Ik probeer voor mijn opleiding Commerciele Economie de ontwikkelingen van biodiesel op basis van palmolie in kaart te brengen. Hier heb ik een prangende vraag over:

De ene keer lees ik dat de biodiesel die in Nederland op de markt komt eigenlijk alleen minerale diesel met 2% onbewerkte ppo is. Aan de andere kant begrijp ik weer dat de ppo eerst veresterd moet worden voordat het tot biodiesel kan komen. Hoe zit het hiermee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [scheikunde] Biodiesel

Wat ik ervan begrepen heb, uit dat andere topic, bevat PPO een hoog gehalte aan vetzuren. De naam zegt het al, zuur, en dus materiaal onvriendelijk. Door die zuurgroepen nou te veresteren vermindert die zuurgraad, en wordt als ik het goed begrepen heb ook de stroperigheid verminderd. Materiaalvriendelijker, en beter inspuitbaar. Dat zijn in wat ik lees de belangrijkste redenen om niet zonder meer PPO in een normale onaangepaste dieselmotor te gooien. En de ene PPO zal al wat zuurder en stroperiger zijn dan de andere.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [scheikunde] Biodiesel

wat ik mij afvraag, hé is hoeveel hectaren -of in andere oppervlakte maten :wink: - hebben wij nodig om bijvoorbeeld 100 vrachtwagens gedurend 1 maand te laten rijden. laat ons zeggen per dag 100km.

want da's het rendement.

(u begrijp ook, als we de oppervlakte van Afrika nodig hebben om de vrachtwagens te laten rijden in Europa, tja dan is het sop van de kool niet waardig hé :roll: )

ik denk dat het voornameste uitgaanspunt is van deze topic.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 236

Re: [scheikunde] Biodiesel

Hoi

Op dit moment wordt ongeveer 400 exaJoule aan energie gebruikt op aarde.

Met biodiesel kun je 270 exaJoule aan energie maken en dan subtainabel. (dus dat de bron niet onuitputtelijk is) ga je meer met biodiesel aan energie maken dan put je de grond uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [scheikunde] Biodiesel

Phillip en Doffer, Bartjehag vroeg om de noodzaak van verestering. Jullie vragen sluiten veel beter aan op een ander topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=12296

Waar ik graag Doffer's nadere uitleg zie omtrent dat grote getal...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [scheikunde] Biodiesel

Phillip en Doffer, Bartjehag vroeg om de noodzaak van verestering.
verestering

maar over die chemische formules euh ... sorry, daar snap ik niks van :roll:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Reageer