Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 10

Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Beste,

Ik moet voor mijn opleiding, leerkracht biologie/ natuurwetenschappen een proefje voorbereiden dat ik in de klas kan tonen en laten uitvoeren door de leerlingen.

Ik moet een proefje uitvoeren over kristallisatie. Het moet een goed uitvoerbaar en simpel proefje zijn dat weinig tijd in beslag neemt. Daarom dat ik gekozen heb voor het kristalliseren van een kopersulfaatoplossing.

Ik heb reeds een goed voorbeeld gevonden in een oude schoolboek, maar men vermeld er niet bij welke concentratie die kopersulfaatoplossing moet hebben. Kan iemand van jullie ( experts:p) me hier mee verder helpen alstublieft.

Of als je zelf een beter proefje weet mag je me dat ook altijd melden ofcourse...

Met de allervriendelijkste groeten

Pieter van Gestel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Op welke manier wil je het kristalliseren? Door het droog te dampen, of via een oververzadigde oplossing?

Berichten: 10

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Met behulp van een bunzenbrander.

Dus die oplossing in een reageerbuisje doen en vervolgens verwarmen boven de vlam. zodat er een paard/blauwe afzetting komt aan de binnenkant van het buisje

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Ok dat is dan inderdaad indampen. Maak de concentratie daarbij zo hoog mogelijk, dan zie je vlugger resultaat. Nog leuker is om nadat alle vloeistof verdampt is, nog even door de verwarmen. Na een tijdje wordt de aanslag wit.

Blauw kopersulfaat is CuSO4.5H2O

Kun je bedenken wat er gebeurt zodat het wit kopersulfaat wordt?

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...ercomplexen.htm

Voor wat andere leuke kleurexperimenten. Reageerbuischemie is niet zo saai als het misschien lijkt ;)

Wat je hier dan dus nodig hebt is kopersulfaat, verdund zoutzuur (voor een groene kleur), ammonia (voor een diepblauwe kleur), azijnzuur (voor een lichterblauwe kleur) en kaliumhexacyanoferraat oplossing (indien aanwezig, voor een neerslag).

Wat ik dus voorstel om het veilig te houden, is om de leerkracht het zoutzuur te laten verdunnen. Geef de leerlingen dan een rekje met deze 5 oplossingen en een potje met kaliumhexacyanoferraat, en laat ze het kopersulfaat eerst toedruppelen bij de andere oplossingen met pasteurse pipetten, en het resterende kopersulfaat oplossing indampen.

Berichten: 10

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Dank je voor de snelle reactie. Het zijn bijzonder bruikbare tips en experimenten.

MVG

Pieter

Berichten: 109

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Pas alleen wel op dat je niet de koperhexacyanoferraat neerslag perongeluk probeerd uit te dampen, want dan gaat iedereen gestrekt. (blauwzuurgas) Afbeelding

wat een leuke site is dat man!

Berichten: 216

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Pas wel op met het verhitten van reageerbuisjes. Ze willen nog wel eens kookvertraging opleveren waardoor de kokende inhoud door het lokaal vliegt. Voeg dus een paar kooksteentjes toe.

Berichten: 3.145

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

[quote='prof.paljas' date='zo 18 januari 2009 om 19:05 uur'] Pas alleen wel op dat je niet de koperhexacyanoferraat neerslag perongeluk probeerd uit te dampen, want dan gaat iedereen gestrekt. (blauwzuurgas) :P .

Sterker nog, koper hexacyanoferraat(II) vormt een prachtige steenrode verbinding, welke in de fotografie veelvuldig toepassing vindt (zgn. rood-toner), waarbij het beeld gevormd wordt door fijn verdeeld koper hexacyanoferraat(II). Zelf heb ik meerdere van deze rood-toner prints gemaakt. Zelfs in matig zuur milieu (bijv. 1 M HCl) wordt nog geen blauwzuurgas gevormd. Pas in tamelijk geconcentreerd zuur (bijv. 6M HCl) van hoge temperatuur (tegen kookpunt) wordt echt een aanzienlijke hoeveelheid blauwzuurgas gevormd.

Berichten: 109

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Dit is onzin, koperhexacyanoferraat geeft beslist geen blauwzuurgas. Als dat zo zou zijn, dan zou ik al vele malen gestorven zijn .

Sterker nog, koper hexacyanoferraat(II) vormt een prachtige steenrode verbinding, welke in de fotografie veelvuldig toepassing vindt (zgn. rood-toner), waarbij het beeld gevormd wordt door fijn verdeeld koper hexacyanoferraat(II). Zelf heb ik meerdere van deze rood-toner prints gemaakt. Zelfs in matig zuur milieu (bijv. 1 M HCl) wordt nog geen blauwzuurgas gevormd. Pas in tamelijk geconcentreerd zuur (bijv. 6M HCl) van hoge temperatuur (tegen kookpunt) wordt echt een aanzienlijke hoeveelheid blauwzuurgas gevormd.
Ow echt!? dankjewel voor deze verlichting :idea: . ik heb mij dan duidelijk foutief laten informeren. was ook eigenlijk niet van plan om het te gaan testen wanneer er eigenlijk blauwzuurgas zou vrijkomen, gezien de grote ''effectiviteit'' van dat gas (was van plan nog wat langer mee te gaan). Ik heb het gewoon maar aangenomen. heb namelijk net zelf wat van dat spul gekocht voor chemolumnicensie met luminol en was al als de dood voor verhitting of iets dat ook al richting de zure kant hinte. ben ik ff blij dat dat dan iig niet zo'n storm loopt met dat gas.

maargoed, weer terug naar de topic.....

Berichten: 10

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Maar goed ik loop dus geen risico what so ever... een pak van men hart

ciao

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Oh ja sorry, had dat er idd bij moeten vermelden. Maar ik zou je sowieso geen gevaarlijke experimenten hebben aangeraden. Je moet de oplossingen uiteraard niet gaan opdrinken ofzo, maar verder zijn ze veilig.

Berichten: 11

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Je zou aan het eind v.d. les een slow growth experiment in kunnen zetten. Bijvoorbeeld 20 g oplossen in 30 ml water (lost op bij ~50ºC) en dit laten staan bij KT tot de volgende les. De mooiste kristallen uit het reageerbuis experiment kunnen gebruikt worden als entjes (groeikernen).

Over het toevoegen van kooksteentjes aan het reageerbuis experiment: waarschijnlijk gaat het kopersulfaat hierop groeien (heterogene nucleatie).

Berichten: 10

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

Kan iemand van jullie mij de reactieformule geven die bij het indampen van kopersulfaat hoort?

CuSO4 + 5H2O ==> ?

met de vriendelijkste groeten

Pieter

Berichten: 109

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

ja precies zo! :D

Dus: CuSO4(aq) + 5 H2O(l) ==> CuSO4.5H2O(s) en dan boven die pijl schrijven ''warmte'' of indampen of wat je er ook boven wilt schrijven om iig aan te geven dat je hier met indampen bezig bent.

Berichten: 10

Re: Kristalliseren van een kopersulfaatoplossing

prof.paljas schreef: ja precies zo! :D

Dus: CuSO4(aq) + 5 H2O(l) ==> CuSO4.5H2O(s) en dan boven die pijl schrijven ''warmte'' of indampen of wat je er ook boven wilt schrijven om iig aan te geven dat je hier met indampen bezig bent.
Hartelijk dank voor je hulp !!!

Reageer