Liquid Liquid Extractieve Insecticiden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 70

Liquid Liquid Extractieve Insecticiden

Allemaal,

Ik stuit op een klein vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden.

Bij de bepaling van chloor-insecticide in water (met GC-MS) wordt blijkbaar (volgens een cursus van mij) aan het monster MgSO4.7H2O toegevoegd. Hierna wordt de stof geextraheerd in een organische fase. Kan iemand mij vertellen waarom je MgSO4 toevoegt?

Ik weet dat bij de bepaling van bijvoorbeeld Mecoprop, je licht aanzuurt omdat deze stof zuur is. Anders kan je het niet extraheren in de organische fase.

Maar waarom Magnesiumsulfaat, het heeft geen protondonerende/capterende functie. Waarom dan deze toevoeging? heeft het te maken met GC-MS?

Alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Liquid Liquid Extractieve Insecticiden

Zeker dat je het heptahydraat gebruikt? Magnesiumsulfaat dehydraat is namelijk een veel gebruikt droogmiddel.

Ik weet dat bij de bepaling van bijvoorbeeld Mecoprop, je licht aanzuurt omdat deze stof zuur is. Anders kan je het niet extraheren in de organische fase.

Een betere uitleg zou zijn dat je de stof neutraal maakt (geen ion meer), en zo makkelijker te extraheren is met een organisch oplosmiddel. De stof is in dat geval een base, geen zuur.

Berichten: 70

Re: Liquid Liquid Extractieve Insecticiden

FsWd schreef: Zeker dat je het heptahydraat gebruikt? Magnesiumsulfaat dehydraat is namelijk een veel gebruikt droogmiddel.

Ik weet dat bij de bepaling van bijvoorbeeld Mecoprop, je licht aanzuurt omdat deze stof zuur is. Anders kan je het niet extraheren in de organische fase.

Een betere uitleg zou zijn dat je de stof neutraal maakt (geen ion meer), en zo makkelijker te extraheren is met een organisch oplosmiddel. De stof is in dat geval een base, geen zuur.
Het is weldegelijk het heptahydraat dat wordt opgelost in het watermonster. Er wordt wel behoorlijk wat toegevoegd. 40 gram van het zout op een oplossing van 50 ml. Dit wordt dan geextraheerd met 10ml petroleum-ether.

Een beter uitleg is inderdaad dat ik de stof neutraal maak... We begrijpen elkaar.

Berichten: 129

Re: Liquid Liquid Extractieve Insecticiden

bij de analyse van minerale olie (met hexaan en aceton) wordt de bodem eerst gemengd met natriumsulfaat om de bodem chemisch te drogen.

Na de extractie wordt de aceton weggewassen, hiervoor wordt een oplossing met magnesiumsulfaat gebruikt. Het magnesiumsulfaat wordt gebruikt als elektroliet, zo vergroot je het verschil in dichtheid (tussen hexaan en water) en verlaag je de oplosbaarheid in de waterfase.

Na afscheiden van de waterfase droog je dan het extract met natriumsulfaat.

analyse minerale olie CMA

Berichten: 70

Re: Liquid Liquid Extractieve Insecticiden

Marina schreef: bij de analyse van minerale olie (met hexaan en aceton) wordt de bodem eerst gemengd met natriumsulfaat om de bodem chemisch te drogen.

Na de extractie wordt de aceton weggewassen, hiervoor wordt een oplossing met magnesiumsulfaat gebruikt. Het magnesiumsulfaat wordt gebruikt als elektroliet, zo vergroot je het verschil in dichtheid (tussen hexaan en water) en verlaag je de oplosbaarheid in de waterfase.

Na afscheiden van de waterfase droog je dan het extract met natriumsulfaat.

analyse minerale olie CMA
Bedankt Marina.

This makes sense...

In dit geval zou dus het zout toegevoegd worden om de oplosbaarheid van het insecticid in water te verlagen. En zodoende de extractie positief te beinvloeden?

Berichten: 129

Re: Liquid Liquid Extractieve Insecticiden

Ja inderdaad

het is een techniek die wel meer wordt gebruikt, bedoeling is altijd om de extractie, een evenwicht, zo ver mogelijk naar één zijde te schuiven. Uitzouten heet de techniek.

Berichten: 9

Re: Liquid Liquid Extractieve Insecticiden

Uitzouten heet de techniek. Waarschijnlijk kan dit ook met NaCl. Een veel gebruikte techniek bij ons in het laboratorium.

Berichten: 70

Re: Liquid Liquid Extractieve Insecticiden

Offtopic:

Uitzouting ben ik vroeger reeds tegengekomen, oa bij de scheiding van een IPA-rijk-watermengsel in een organische en waterige fase. Dit gebeurde door KNO3 toe te voegen en op te warmen tot een kritische temperatuur. (+/-40°C dacht ik). Waarna spontane zelfontmenging optrad.

Twee fasen werden gecreëerd. Een IPA-rijke fase en een waterige, IPA-arme fase.

Hoe hoger de temperatuur hoe beter de zuiverheid van de twee fasen. Door de temperatuur tot 90°C te verhogen bedroeg de zuiverheid van de organische fase ongeveer 90% dit is meer dan de azeotrope samenstelling waardoor verdere concentrering met een gewone distillatiekolom kon gebeuren.

Ontopic:

De link had ik echter niet gelegd. Bedankt voor de hulp.

Weeral een beetje slimmer nu!

Reageer