[scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 67

[scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Hallo,

Ik ben op mijn stage bezig om een methode op te zetten (procescontrole) waarmee de aanwezigheid van carbonaat in een eindproduct moet worden vastgesteld. In het eindproduct moet uiteindelijk geen carbonaat meer aanwezig zijn.

Er wordt hier aan gedacht om het product in een bakje met zuur te doen. Hierbij mag er alleen CO2 gas vrijkomen en geen andere gassen.

De volgende zuren heb ik intussen al uitgesloten:

Salpeterzuur : Er kunnen nitreuze dampen vrijkomen

Zoutzuur: Er komt Cl2 vrij

Zwavelzuur: giftig

Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen door wat zuren te noemen. Ik ben op dit moment aan het kijken wat azijnzuur doet (theoretisch).

Alvast bedankt,

Netwerkdemon
Life's all about chemistry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Als er geen reducerende stoffen aanwezig zijn, kun je zoutzuur gewoon gebruiken. Als dat wel zo is, pak fosforzuur. Fosfaat is een belangrijk ion in het menselijk lichaam, dus giftig lijkt het me helemaal niet.

En om carbonaat aan te tonen bestaat er uiteraard barietwater.

Berichten: 67

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Er is voor gekozen om carbonaat met een zuur aan te tonen, omdat het gebonden in het eindproduct aanwezig is. Fosforzuur is inderdaad heel geschikt.

Dankjewel voor de super snelle reactie :-)
Life's all about chemistry

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Als er geen reducerende stoffen aanwezig zijn, kun je zoutzuur gewoon gebruiken. Als dat wel zo is, pak fosforzuur. Fosfaat is een belangrijk ion in het menselijk lichaam, dus giftig lijkt het me helemaal niet.
reducerende?

Berichten: 70

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Never mind.

Marjanne was me voor...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

FsWd schreef:Als er geen reducerende stoffen aanwezig zijn, kun je zoutzuur gewoon gebruiken. Als dat wel zo is, pak fosforzuur. Fosfaat is een belangrijk ion in het menselijk lichaam, dus giftig lijkt het me helemaal niet.
reducerende?
correctie, dat moest uiteraard oxiderende zijn :oops:

Berichten: 67

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

In het eindproduct zit ook Ba, Sr, Ca en Zr.. dus zal voor de zekerheid maar voor fosforzuur gaan
Life's all about chemistry

Berichten: 223

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

netwerkdemon schreef: Er is voor gekozen om carbonaat met een zuur aan te tonen, omdat het gebonden in het eindproduct aanwezig is. Fosforzuur is inderdaad heel geschikt.

Dankjewel voor de super snelle reactie :-)
zwavelzuur zou ook kunnen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Alleen is sulfaat niet zo'n geschikt ion om op water te lozen. Fosfaat is dat wel, maar let op met algengroei!

Berichten: 840

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Als sulfaat nu zelfs te giftig is om te lozen, wat is er dan nog veilig? :x

Zwavelzuur moet gewoon kunnen. Giftig? Neehoor, gewoon bijtend. En ik neem aan dat je gewoon het verdunde zuur gebruikt? Dat valt reuze mee qua corrosivitiet, en bovendien is fosforzuur zelf ook bijtend.

Zoutzuur? Er komt chloor vrij? Ik neem aan dat je in je monster geen hypochloriet of permanganaat of iets dergelijks hebt? Dan kan er dus geen tot bijna geen chloor vrijkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Misschien moet hun afvalwater aan bepaalde normen voldoen, voor bijvoorbeeld stikstofuitstoot heb je een vergunning nodig.

Berichten: 67

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

De hoeveelheden carbonaat die aangetoond moeten worden liggen onder de 1 mg.

Maar ik zit nu even met het opstellen van de reactievergelijkingen.. (Heb het schrijven van een reactievergelijking van zwakke zuren op school niet gehad)

Ik vraag me eigen nu af of er vanuit H3PO4

H2PO4- of H3PO3 wordt gevormd.

H2PO4- zou het meest logisch zijn, omdat ik anders ergens een elektronen tekort op zou gaan bouwen. (redox reactie?). Of ben ik dan op de verkeerde weg bezig?

Alvast bedankt voor het lezen en helpen meedenken.

Mvg,

Netwerkdemon
Life's all about chemistry

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Ja, H2PO4- wordt er gevormd. Bij zwakke zuren wordt er ook een H+ afgestaan, alleen dan in een evenwichtsreactie.

Dus H3PO4 + H2O <-> H3O+ + H2PO4-

En dan ook; H2PO4- + H2O <-> H3O+ + HPO42-

En uiteindelijk HPO42- + H2O <-> H3O+ + PO43-

Zo wat duurt dat lang, al die tags invoegen :P

Berichten: 67

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Oke, dus als ik het dan met carbonaat wil laten reageren krijg ik het volgende:

H3PO4 + H2O <-> H3O+ + H2PO4-

H2PO4- + H2O <-> H3O+ + HPO42-

HPO42- + H2O <-> H3O+ + PO43-

CO3 + 2H3O+ + 2e- <-> CO2 + 3H2O

Optellen:

CO3 + H3PO4 + H2PO4- + HPO42- + 2H3O+ + 3H2O + 2e- <-> CO2 + H2PO4- + HPO42- + PO43- + 3H3O+ + 3H2O

Vereenvoudigen:

CO3 + H3PO4 + 2e- <-> CO2 + PO43- +H3O+

Klopt dit of ben ik dan fout bezig (zoja, wat doe ik fout?)
Life's all about chemistry

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] aantonen carbonaat met een zuur

Dat ligt eraan of fosforzuur volledig ioniseert of niet. Ik denk zelf niet dat fosforzuur helemaal tot de laatste stap zal komen. Fosforzuur is immers een zwak zuur, dus komt in een evenwicht ([H3O+]*[H2PO4-])/[H3PO4] = 6,9*10-3

Ditzelfde gebeurt dan bij het diwaterstoffosfaat en het monowaterstoffosfaat, alleen is dat getal, de zuurconstante nog kleiner, dus het evenwicht stelt zich nog eerder in, vooral monowaterstoffosfaat is behoorlijk zwak.

Ik denk dus niet dat het zuur volledig zal ioniseren tot PO43- + 3H3O+, maar echt helemaal het fijne hiervan weet ik niet, en ook niet hoe de vergelijking dan zal worden :oops:

Reageer