Een titratie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

Een titratie

Hallo ik zit in Havo 5 en ik moet een titratie uitvoeren.

Ik heb alleen een onderwerp gekregen: je moet een titratie doen met Kristalwater met soda.

Ik weet echt helemaal niks..!

Als ik mijn titratie heb gedaan moet een berekening doen maar ik weet niet hoe dat moet, maar dat komt later ook nog wel.

Ik moet nu alleen weten hoe je een titratie kan uitvoeren als je maar 2 stoffen hebt. Welke stof moet je erbij doen en hoe moet je dan verder??

Ik heb echt hulp nodig!

alvast bedankt

Berichten: 109

Re: Een titratie

Dus als ik het goed begrijp van je uitleg moet je met behulp van soda kristalwater aan zien te tonen ofzo? kan je iets specifieker zijn in wat je opdracht nou precies is en in welk zout dat kristalwater zit, want met de uitleg die je nu hebt gegeven kan ik weinig mee. zowiezo een titratie voor kristalwater 8-[ is nieuw voor mij. Een titratieopstelling is meestal opgezet met een bekende (sodaoplossing in jouw geval) titreren in een oplossing van een onbekende consentratie, en aan de hand van de hoeveelheid toegevoegde sodaoplossing, zou je dan kunnen berekenen hoeveel van de andere stof er in de getitreerde oplossing zat. Afbeelding als je die uitleg nog vat. misschien een beetje meer uitleggen wat je probleem precies is zou wonderen kunnen verrichten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een titratie

Kristalwater van soda bepalen is een bekende.

Je hebt een zuur nodig en een geschikte indicator. Je bepaalt met de titratie uiteindelijk de massa van alleen de soda, niet het kristalwater, helpen die hints je verder?

Berichten: 109

Re: Een titratie

achso, kristalwater IN de soda. een bekende titratie? ik wist niet eens dat je dat doormiddel van een titratie kon bepalen joh. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een titratie

Doe je ook niet, je bepaalt nog altijd het aantal mol soda. ;)

Berichten: 109

Re: Een titratie

oke ik ben d'r eindelijk. :D het zuur reageerd alleen met de soda , niet met het water er in.(dûûûûh!!!) nu weet ik hoe je 'm moet opstellen. Afbeelding

Berichten: 8

Re: Een titratie

Heel erg bedankt mensen!!! :D

ik heb echt heel veel aan jullie uitleg ;)

eindelijk kan ik het opstellen,,

ik kon het niet beter uitleggen omdat we alleen dit voor ons kregen en ja we moeten het maar zelf uitzoeken.. en als je hulp wilde moest je het kopen dus dan gaan er punten van je eindcijfer af en dat wil ik natuurlijk niet :P

Bedankt!!

Berichten: 8

Re: Een titratie

ooww nog iets..

wat kan dan een geschikte indicator zijn??

en moet dat dan bij de soda of bij het kristalwater??

ThnX ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een titratie

EDIT: ongepaste opmerking.

Berichten: 8

Re: Een titratie

we mochten het internet optimaal gebruiken..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een titratie

Houdt dat ook fora in waar je gerichte vragen op mocht stellen? Zo ja, dan bied ik mijn excuses aan.

Weet je wat kristalwater uberhaubt is? Weet je wat een pKa is? Als je dat uitgevogeld hebt, help ik je verder.

De titratie houdt dus niet in dat je soda moet titreren met kristalwater.

Berichten: 109

Re: Een titratie

ik denk dat de grote hint idd hier ligt in het feit of je weet wat kristalwater is. Als je dat weet of kunt uitvogelen denk ik dat je al een behoorlijk eind op weg bent, ook met de hints die al zijn gegeven hier. FsWd, wel meteen met het mes op tefel he? :D ik denk dat chemgirl een loophole in the system heeft gevonden toen ze op school vertelde dat ze het internet ''optimaal mochten gebruiken''. :lol: niet geheel de bedoeling, maar ik was er nooit op gekomen.... :oops:

Berichten: 8

Re: Een titratie

Toen ik vandaag op school kwam ben ik er achter gekomen dat ik niet de enige ben die zo om hulp heb gevraagd :oops:

Er zijn zelfs mensen die zo'n soort gelijke site hebben gebeld :D

Er is niet specifiek gezegd dat je zo'n site niet mocht gebruiken,, je mocht het internet optimaal gebruiken waarom dan niet zo.. :D

Maar goed mijn partner waarmee ik de titratie ga uitvoeren heeft pas vandaag geantwoord,,en is nu opzoek naar informatie

Toch nog bedankt ;)

Berichten: 8

Re: Een titratie

Ik weet dat ik een -loog en een -zuur moet gebruiken..

Ik meot nog alleen kristalwater onderzoeken,, hoe dat in elkaar zit

Dan denk ik wel dat ik wat verder kom...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een titratie

Een base heb je al. Heb je ondertussen google al eens nuttig gebruikt?

Reageer