[scheikunde] Konode enkelvoudige extractie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Konode enkelvoudige extractie

Hallo, ik heb over enkele weken examen scheidingsprocessen, en ik had een vraagje..

Gegeven is een ternair diagram (driehoek met links onder het oplosmiddel, rechtsonder het solvent, en bovenaan de actieve component) en een kromme die het 2-fasige gebied aanduid.

In het begin heb ik het mengpunt berekend (in gewichtsprocent actieve component). De volgende stap is de konode tekenen waar het mengpunt op ligt, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen..? Hoe verkrijg je de juiste waarden van de raffinaat- of extractfase?

Alvast bedankt..!

Berichten: 70

Re: [scheikunde] Konode enkelvoudige extractie

Ik heb geen idee wat een konode is maar ik ga proberen te antwoorden op het tweede deel van je vraag: "Wat zijn de samenstellingen van extract en retentaat".

Eerst dien je het "startpunt" te bepalen dit is de samenstelling van je voeding. Dus, het punt op of in de driehoek die overeenkomt met de samenstelling van je voeding. Dit punt kan op een ribbe liggen of gewoon ergens in je driehoek. Ik neem aan dat je je ternair diagram juist kan aflezen waardoor dat het vinden van dit punt, laten we het F noemen, eenvoudig is.

Vervolgens zoek je het punt op je ternair diagram (de driehoek) dat overeenkomt met je extractiemiddel (meestal is dit hoekpunt van je driehoek), laten we dit J noemen.

Wat je nu moet doen is met een lijn J met F verbinden. De totale samenstelling van het systeem bevindt zich ergens op die lijn. Waar precies op die J-F, kan je vinden door een regeltje van drie toe te passen. Ook wel hefboomregel genoemd. Ik zal het eventjes illustreren: Indien je per kg voeding evenveel kg extractie middel toevoegd, dan ligt je samenstelling perfect in het midden van die lijn. Voeg je tweemaal zoveel extractiemiddel toe als je voeding hebt, dan ligt je samenstellingspunt op 1/3 van J. Snap je?

Laten we dit samenstellingspunt Z noemen. Als het goed is, ligt Z in het ontmengingsgebied. (In die curve) Nu, normaal is het ontmengingsgebied voorzien van lijnstukjes, lopende van de ene zijde van de curve naar de andere. Dit zijn ontmengingstrajecten. Wat je nu moet doen is, een gelijkaardig lijnstuk door Z tekenen, zodanig dat dit lijnstuk min of meer evenwijdig loopt met de naastliggende ontmengingstrajecten. De twee snijpunten van dit lijnstuk met de ontmeningscurve, geeft de samenstellingen van je bekomen fasen in het ideale geval van volledig thermodynamisch evenwicht.

De massa/debiet van iedere fase kan je opnieuw met de zogenaamde hefboomregel uitwerken.

Zo, ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Het is niet zo simpel uit te leggen zonder figuur..

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Konode enkelvoudige extractie

Bedankt voor je reactie:-)!

Het samenstellingspunt (bij ons 'mengpunt' genoemd) wist ik al te vinden, en de konode waarover ik sprak, is volgens mij één van de ontmengingstrajecten die jij bedoelt.. Nu heb ik zojuist gezien dat we ook een distributieschema kregen, aan de hand waarvan we dan de curve (het ontmengingsgebied) moesten tekenen (punten aan extract- en raffinaatzijde, en deze dan verbinden). Als ik het goed begrijp, mag het ontmenginstraject dat ik nodig heb, mijn 'konode' dus zelf gekozen worden, zolang ze ongeveer evenwijdig lopen met de gegeven ontmengingstrajecten (aan de hand van het distributieschema?), eventueel door interpoleren of iets dergelijks?

edit: de hefboomregel is mij ook bekend:-)..

Alvast bedankt..!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Konode enkelvoudige extractie

Jij doelt op nodenlijnen ;)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Konode enkelvoudige extractie

Kan zijn, bij ons noemen ze het een konode, maar daar heeft blijkbaar nog niemand van gehoord :D ..

Reageer