Springen naar inhoud

[scheikunde] retrosynthese

• Log in om te kunnen reageren

MaaikevdL

MaaikevdL

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2009 - 17:42

Voor het vak retrosynthese heb ik het molecuul 6-hydroxy 6-methyl octan-2-on gekregen die ik uit 1-methyl cyclohexeen moet maken. (theoretisch, hoeft alleen op papier uitgewerkt te worden)

Ik weet dat de dubbele binding in de ring "kapot" te oxideren is met of KMnO4 of via ozonlysis. Zie deze afbeelding.

Ik krijg dan een zuur en keton of aldehyde en keton. Ik zit er mee dat ik het liefst het keton zou willen beschermen, in het eindproduct zit ook een keton. Op de aldehyde (of zuur) zou ik dan twee grignards willen doen. Maar ik kan geen beschermings groep vinden die alleen op keton werkt en niet op een aldehyde. Dus ik durf te wedden dat mijn gedachte lijn helemaal fout is.

Een andere gedachte die ik had was: aldehyde beschermen, 1 grignard doen op het keton en er een alcohol van maken, acetyl naar aldehyde maken en 1 grignard op het aldehyde doen. Dit zou theoretisch wel mogelijk kunnen zijn denk ik, maar het klinkt gewoon niet goed :/

Heeft iemand een idee wat wel goed zijn?

Veranderd door MaaikevdL, 17 januari 2009 - 17:45

Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

willl

willl

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2009 - 19:19

Lukt dit niet?

Dubbele binding kapot oxideren met KMnO4 tot keton en carbonzuur.

Met SOCl2 je carbonzuur omzetten in zuurchloride.

Met grignard aanvallen op keton en zuurchloride.

of:

Je valt eerst met grignard op het keton aan, heb je al je tertiair alcohol.
Dat alcohol kun je omzetten in een ether (om te beschermen)

Vervolgens zet je het carbonzuur om in een alchol met LiAlH4.

Dan maak je van dat alcohol een aldehyde waar je vervolgens op aanvalt met een grignard.

Dat secundair alcohol kun je oxideren tot een keton met CrO72-

Dan nog je ether doorbreken zodat je daar weer een alcohol hebt.

Volgens mijn cursus zouden deze reacties moeten lukken.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2009 - 12:46

Dubbele binding kapot oxideren met KMnO4 tot keton en carbonzuur.

Met SOCl2 je carbonzuur omzetten in zuurchloride.

Met grignard aanvallen op keton en zuurchloride.

Hiermee krijg je in de praktijk voor (groot) een deel aan beide kanten het tertiaire alcohol, zodat je een extra zuiveringsstap nodig hebt.

De beste opties lijken mij:

Met KMnO4 (keton en carbonzuur): veresteren van het zuur, beschermen van het keton met ethyleenglycol, dubbele grignard op de ester en ontschermen.

Met ozonolyse (aldehyde en keton): grignard op aldehyde en keton geeft het diol met een secundair en tertiair alcohol. Hier heb je geen beschermgroepen bij nodig omdat zowel het keton als het aldehyde maar 1x met de grignard reageert. Vervolgens oxideer je het secundaire alcohol tot een keton, het tertiaire alcohol doet hierbij niets en hoeft dus ook niet beschermt te worden. Ik zou dat liever niet met (smerige) chroomzouten doen, maar eerder met een Swern-oxidatie of MnO2-oxidatie of iets dergelijks.
Hierbij wil ik wel opmerken dat bij een ozonolyse in de praktijk een deel van het aldehyde vaak doorgeoxideerd wordt tot het carbonzuur, maar dat maakt voor een theoretische retrosynthese niet zoveel uit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures