Springen naar inhoud

energiewaarde waterstof

• Log in om te kunnen reageren

klimmer8

klimmer8

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2009 - 21:19

ik heb een vraag, bestaat er zoiets als een energiewaarde van waterstof (hoeveel energie je krijgt als je 1 liter waterstof verbrand of zo)zo ja, wat is deze of waar kan ik deze vinden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2009 - 21:45

Dat is meteen de vormingswarmte van gasvormig water: -241.8 kJ/mol. Van waterstof is er niet zo'n waarde, omdat elementen altijd 0 als vormingswarmte hebben.

Als het waterstof gebruikt wordt om iets anders dan gasvormig water te vormen, klopt die waarde dus niet.

Ivanhou

Ivanhou

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2009 - 23:46

Oei, oei... Thermodynamica is bij mij al een heel tijdje gelden.

Ik weet er niet meer veel van maar ik hoop dat ik je bij deze op weg kan helpen. Zoek eens even op chemisch potentiaal van waterstof, zuurstof en water. Chemisch potentiaal is een waarde voor de hoeveelheid Gibss-vrije energie.

En ik zou denken dat de vrijgekomen warmte gelijk is aan het verschil van de chemische potentiaal van (je zuurstof en waterstof) met je gevormde water.

Deze chemische potentialen kan je in tabellen terug vinden. Nu weet ik niet waar je die kan vinden...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures