[scheikunde] Conductometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Conductometrie

Beste mede-forumgebruikers,

Ik moet a.s. maandag een verslag inleveren waarbij ik o.a. de concentratie en daaruit het massapercentage van zoutzuur/azijnzuur moet berekenen.

Hiervoor hebben we eerst een titratie met de computer gedaan. We hebben de specifieke geleidbaarheid gemeten. Het was een titratie waarbij een zoutzuur/azijnzuur mengsel getitreerd werd met natronloog.

We moesten uit de grafiek die hieruit kwam, door de lijnen door te trekken, de equivalentiepunten bepalen.

Dit heb ik hieronder gedaan:

Afbeelding

Ik weet echter niet welke reacties er plaatsvinden en waarom de grafiek er zo uitziet. Volgens mij is de eerste dalende lijn: OH- + H+ => H2O. Maar dan die kleine stijging en dan die sterke steiging snap ik niet wat dat is.

Ik moet nu dus de molariteit azijnzuur en zoutzuur berekenen, maar hoe doe ik dat?

Met vriendelijke groet,

Buchters

Berichten: 70

Re: [scheikunde] Conductometrie

De key in de oplossing zit hem in het feit dat azijnzuur, in tegenstelling tot zoutzuur een zwakzuur is....

Dat betekend dat azijnzuur in zuur milieu niet snel een proton afstaat. In zuur milieu zijn de meeste protonen dus afkomstig van je zoutzuur.

Schrijf eens op een blad welke reacties optreden, welke eerst en welke pas na het toevoegen van voldoende natriumloog. Dit zou je zo tot bij de oplossing moeten brengen.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Conductometrie

Hey,

Volgens mij heb ik het:

Je hebt dus een zoutzuur/azijnzuur opl.

Het zoutzuur lost op en is dus aanwezig in H+ en Cl-. Het azijnzuur is vloeibaar en is gewoon CH3COOH.

Dan voeg je OH- toe en dat reageert met het sterke zuur, en tevens goede geleider, H+ (of H3O+) tot (2) H2O. Je voegt wel Na+ ionen toe, maar die geleiden in verhouding tot H+ heel slecht. Dus daalt de grafiek (want je haalt de goed geleidende ionen eruit en vervangt ze voor minder goed geleidende).

Daarna is de H+ van het zoutzuur op, en dan heb je als zuur nog het azijnzuur erin zitten. Dit reageert dan met de OH- (tot H2O). Er komen nu natriumionen en CH3COO- bij maar die geleiden niet zo goed waardoor de lijn licht stijgt. Daarna is de H+ (het zuur) op, en dan voeg je OH- toe waardoor de geleidbaarheid maar blijft toenemen (OH- geleidt heel goed). Dus stijgt de grafiek weer sterk.

Klopt dit?

Alvast bedankt.

Mvg,

Buchters

Berichten: 70

Re: [scheikunde] Conductometrie

Buchters schreef:

Daarna is de H+ van het zoutzuur op, en dan heb je als zuur nog het azijnzuur erin zitten. Dit reageert dan met de OH- (tot H2O). Er komen nu natriumionen en CH3COO- bij maar die geleiden niet zo goed waardoor de lijn licht stijgt. Daarna is de H+ (het zuur) op, en dan voeg je OH- toe waardoor de geleidbaarheid maar blijft toenemen (OH- geleidt heel goed). Dus stijgt de grafiek weer sterk.
Uit je uitleg kan ik opmaken dat je het begrijpt.

De details kunnen beter uitgewerkt worden maar, dat is niet mijn taak...

Wat ik geciteerd heb is het belangrijkste van je uitleg en ja hoor... je zit juist

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Conductometrie

OK bedankt.

Ik heb nu de berekening van de molariteit:

Molariteit HCl

Aflezen uit de grafiek geeft een eerste equivalentiepunt bij 5,4 ml.

5,4 ml = 5,4*10-3 L

5,4*10-3 * 0,495 = 2,673*10-3 mol

H+ + OH- => H2O

1 mol OH- reageert dus met 1 mol H+.

Dus ook 2,673*10-3 mol H+.

Dus ook 2,673*10-3 mol HCl.

2,673*10-3 mol HCl in 25 ml

dus 2,673*10-3 / 0,025 = 0,10692 mol/L HCl

Molariteit CH3COOH

Aflezen uit de grafiek geeft een tweede equivalentiepunt bij 11,3 ml.

11,3 - 5,4 = 5,9

5,9 ml = 5,9*10-3 L

5,9*10-3 * 0,495 = 2,9205*10-3 mol

CH3COOH + OH- => CH3COO- + H2O

1 mol OH- reageert dus met 1 mol CH3COOH.

Dus ook 2,9205*10-3 mol CH3COOH.

2,9205*10-3 mol CH3COOH in 25 ml

dus 2,9205*10-3 / 0,025 = 0,11682 mol/L CH3COOH

Nu is de volgende opdracht: Bereken ook het massapercentage HCl resp. CH3COOH in de oplossing als je mag aannemen dat de dichtheid van de oplossing 1,02 g/ml bedraagt.

Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Conductometrie

Je weet het aantal ml vloeistof dat je in gebruik had. Je weet de dichtheid van die vloeistof. Je weet de molariteiten van de zuren in die vloeistof. Je weet de molmassa's van die zuren. ;)

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Conductometrie

Je weet het aantal ml vloeistof dat je in gebruik had.  Ja, 25 ml gepipetteerd Je weet de dichtheid van die vloeistof. Ja, 1,02g/ml Je weet de molariteiten van de zuren in die vloeistof. Ja, HCl: 0,10692 mol/L. CH3COOH: 0,11682 mol/L Je weet de molmassa's van die zuren. Ja, HCl: 36,46. CH3COOH: 60,05;)
Maar wat nu?

Ik dacht het zo maar dat kan helemaal niet:

Massapercentage CH3COOH

0,11682 mol/L CH3COOH

0,11682 * 60,05 = 7,015041 g/L

7,015041 / (1,02*10-3) * 100% = 687749,1176%

Welke fout maak ik dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Conductometrie

1 liter weegt 1020 g. In 1 liter heb ik 7,0 g azijnzuur.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Conductometrie

7,015041 / (1,02*103) * 100% = 0,6877491176%

Klopt dit dan wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Conductometrie

Jup, je zat er een factor miljoen naast Afbeelding

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Conductometrie

Hahaha ja dankje. Nu lukt me die andere ook wel (van HCl) ;)

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Conductometrie

Er zaten ook nog vragen bij de proef. Een vraag was dit:

Bij de meeste stoffen neemt de geleidbaarheid rechtevenredig af bij verdunnen van de oplossing. Bij bijv. een stof als azijnzuur neemt de geleidbaarheid bij verdunnen minder dan rechtevenredig af. Leg uit waarom.

Zou dit t kunnen zijn:

Azijnzuur + water geeft de volgende reactievergelijking: CH3COOH + H2O > CH3COO- + H3O+

Je voegt steeds meer water toe. De reactie verschuift daarmee naar rechts. Je krijgt dus meer H3O+, en dat is een zeer goede geleider, en daarom neemt de reactie minder dan rechtevenredig af.

?

Alvast bedankt

Reageer