Proefwerk over zouten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Proefwerk over zouten

Hallo,

Ik krijg morgen een proefwerk over zouten en er is een stuk wat ik niet begrijp,

ik heb hier namelijk een vraag in mijn boek staan die ik niet begrijp:

Bacteriën produceren zuren die het voornaaamste bestanddeel van tandglazuur calciumhydroxyapatiet is Ca n (Po4)3 (OH)

Leg uit wat de waarde van n is in deze formule?

Ik zou het echt niet weten moet ik zeggen......

Kan iemand helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Proefwerk over zouten

Florush, welkom op dit mooie forum.

Ik moet zeggen dat ik je vraag niet begrijp. Lees deze zin nog eens en vertel ons wat je bedoelt.
Bacteriën produceren zuren die het voornaaamste bestanddeel van tandglazuur calciumhydroxyapatiet is Ca n (Po4)3 (OH)
Verder is het een goede gewoonte om chemische formules goed te noteren. Geen hoofdletters en kleine letters verwarren... 8-) Want nu staat er een verbinding tussen calcium, hydroxide en pollonium...

Gebruik ook sub en superscript, de toetsjes direct boven de typruimte als je op dit bericht reageert. In de Helpfunctie staat beschreven hoe je dat doet.

Can(PO4)3(OH) is toch iets duidelijker dan Ca n (Po4)3 (OH) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Proefwerk over zouten

De uiteindelijke bedoeling is dat je alle negatieve lading van het fosfaat en hydroxide neutraliseert met calcium, die zelf 2+ per atoom zal zijn.

Berichten: 2

Re: Proefwerk over zouten

Marjanne schreef: Florush, welkom op dit mooie forum.

Ik moet zeggen dat ik je vraag niet begrijp. Lees deze zin nog eens en vertel ons wat je bedoelt.
Bacteriën produceren zuren die het voornaaamste bestanddeel van tandglazuur calciumhydroxyapatiet is Ca n (Po4)3 (OH)
Verder is het een goede gewoonte om chemische formules goed te noteren. Geen hoofdletters en kleine letters verwarren... 8-) Want nu staat er een verbinding tussen calcium, hydroxide en pollonium...

Gebruik ook sub en superscript, de toetsjes direct boven de typruimte als je op dit bericht reageert. In de Helpfunctie staat beschreven hoe je dat doet.

Can(PO4)3(OH) is toch iets duidelijker dan Ca n (Po4)3 (OH) ;)
Ok dan kijk ik daar nog wel even rond!

Maar de vraag was dus wat de waarde is van n , die onder Ca

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Proefwerk over zouten

Dat snap ik, maar die moet je zelf uitvogelen. Dit is geen wemakenjehuiswerkvoorjezodatjijernietsvanleert-forum.

Vandaar ook mijn hint over de lading.

Berichten: 2.337

Re: Proefwerk over zouten

Je moet de oxidatie getallen gebruiken ken je die nog? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Proefwerk over zouten

Ik begrijp de vraag echt niet, het lijkt wel alsof de zin half af is. Ik heb deze vraag volgens mij ook een paar jaar geleden gehad in mijn scheikundeboek, maar ik kan het me ook niet meer herinneren wat de vraag was...

Maar als het er alleen om gaat wat n is in Can(PO4)3(OH), dan kom ik ook niet uit. Moet die (OH) niet (OH)een even getal zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

EDIT: Heel dom rekenfoutje, ik deed alsof er (PO4)4 stond, excuseer :oops:

Berichten: 197

Re: Proefwerk over zouten

Moet dat getal voor n niet gewoon n=3 zijn ;)

Greetz Marco

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Proefwerk over zouten

Nope, dan zit je aan +6 en heb je nog wat overschot aan -lading; -4 om precies te zijn.

Berichten: 197

Re: Proefwerk over zouten

okee ;) maar als je volgens jou +6 hebt voor n, dan is het atoom toch niet neutraal? 8-[ , de negatieve lading van PO4 is volgens mij 2- en OH ook 1- geladen?! PO4 komt driemaal voor dus dan heb je een lading van 6- + 1-= 7- toch? 8-[ Alleen weet ik dan niet meer wat n wordt :P Ben wel benieuwd naar de oplossing (althans de uitleg erachter, ik geloof best dat je het goed hebt hoor 8-) )

Groetjes Marco

Berichten: 2.337

Re: Proefwerk over zouten

Fswd bedoelt dat n=3 zoals jij zegt zorgt voor +6 voor alle calciumatomen samen.

- 3maal min 3 van de fosfaatgroepen -1 van het hydroxide geeft min 4 dus niet neutraal en eht molecule moet neutraal zijn.

Fosfaat is -3. Denk aan de formule voor fosforzuur H3PO4

Aangezien de topicstarter toch waarshcijnlijk niet meer terugkomt is het antwoord n = 5

5 maal 2 min 9 min 1 is neutraal. :)

Berichten: 197

Re: Proefwerk over zouten

Maar (PO4)3 betekent toch zeker dat PO4 een lading van 2- bevat en dat maal 3= 6- lading?? Ik vat 'm nu even niet meer eerlijk gezegd ;)

Berichten: 2.337

Re: Proefwerk over zouten

PO4 heeft een lading van -3! :P

Zoek eens of je wat H2PO4 vindt? Niet verwarren met zwavelzuur! Het gaat om fosforzuur. ;)

Berichten: 197

Re: Proefwerk over zouten

Oh ja je hebt gelijk (ik heb het even gecontroleerd op de samengestelde formules die we van school hebben gekregen). Dan weet ik ook gelijk waar mijn rekenfout ligt, bedankt voor het corrigeren! ;)

Groetjes Marco :)

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Proefwerk over zouten

chemaniac schreef: PO4 heeft een lading van -3! :P

Zoek eens of je wat H2PO4 vindt? Niet verwarren met zwavelzuur! Het gaat om fosforzuur. ;)
H2PO4 is dat niet fosforigzuur?

Ik dacht dat H3PO4 fosforzuur was. Niet?

Corrigeer me als ik fout ben aub. ;)

Reageer