Springen naar inhoud

piepschuim als onderlaag van tuintegels

• Log in om te kunnen reageren

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2005 - 11:56

Vanwege de grondstructuur (veen/klei) heeft men hier veel last van verzakkingen. Toch stopt het proces van verzakking op een bepaald punt. Buurman heeft al twee keer opgehoogd, wij nog helemaal niet, en na twee jaar zitten we haast op hetzelfde niveau.

Elke keer als er een laag zand op de grond wordt geplaatst (iets dat de gemeente regelmatig moet doen) wordt de bovenlaag zwaarder en lijkt het alsof de verzakking sneller gaat. Na zo'n twee jaar is er dus nauwelijks meer iets te zien van de ophoging, hetgeen ik kan zien omdat mijn eigen tuin niet is opgehoogd.

Iemand in de straat heeft besloten om weer eens op te hogen en daarbij een laag piepschuim onder de tuintegels te plaatsen om snelle verzakking tegen te gaan. Tussen tegels en piepschuim wordt een laag zand geplaatst.

Nu vraag ik me af of dit zomaar mag. Hoe reageert piepschuim als het jarenlang in de grond zit? Komen er geen schadelijke stoffen in het grondwater? Wat zijn eventueel andere schadelijke gevolgen voor het milieu?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 december 2005 - 12:00

Piepschuim is polyethyleen en dat is een samenstelling van koolstof, zuurstof en waterstof. Weining schadelijks lijkt mij.
In veengebieden in Zuid-Holland worden complete wegen op piepschuim gelegd.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2005 - 12:06

Ik weet niet precies welk soort piepschuim hij heeft gebruikt, maar mogelijke afbraakproducten moeten ervan vast te stellen zijn. Als de polymeer vrij is van ringen of halogenen zal het wel meevallen denk ik.

waarschuw trouwens even je buurman: als er ondergrondse leidingen en kabels door zijn ingeklonken tuin lopen, staan die nu mogelijk op knappen vlak bij zijn fundering.........misschein dat dit het intrappen van open deuren is, maar beter een keer te vaak gewaarschuwd dan een keer te weinig. :roll:

Overigens, als dat piepschuim niet onder het grondwaterniveau ligt, zal het in ieder geval geen opwaartse kracht leveren. Het vult alleen wat volume met lichter materiaal dan zand, waardoor de inklinking mogelijk beperkt bijft. Maar met de schep zand die er al ligt als ik het zo begrijp, zal het inklinken nog wel even doorgaan..... http://www.wetenscha...tyle_emoticons/default/icon_sad.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 01 december 2005 - 12:29

Piepschuim is polyethyleen en dat is een samenstelling van koolstof, zuurstof en waterstof. Weining schadelijks lijkt mij.
In veengebieden in Zuid-Holland worden complete wegen op piepschuim gelegd.

Fout. Piepschuim is polystyreen. De officiele benaming van piepschuim is "geŽxpandeerd polystyreen", afgekort EPS. Vroeger was de milieubelasting van EPS extreem hoog vanwege gebruikte CFKís bij het opschuimen. Tegenwoordig wordt het EPS meestal met pentaan opgeschuimd. Als voornaamste milieuaspect geldt dat bij storten van EPS veel volume wordt gestort met een zeer laag gewicht (98% lucht). Daarnaast kan het makkelijk verspreid worden door bijvoorbeeld wind en water (als korreltjes of stukjes). Een voordeel van EPS is het zeer lage gewicht, waardoor de milieubelasting van een EPS-product relatief laag is.

Polystyreen, de basis voor piepschuim dus, wordt gemaakt door in een etheenmomomeer (hier had je gelijk Klazon) ťťn waterstofatoom door een benzeen-groep te vervangen, waardoor het monomeer van polystyreen ontstaat. Dit monomeer heet ethylbenzeen, waaruit door polymerisatie polystyreen ontstaat.

Benzeen is, zoals ze laatst in China gemerkt hebben, een zeer schadelijke stof. Maar door de kleine massa bij een groot oppervlak is het in het geval van piepschuim niet ernstig. Zeker niet omdat het ook nog eens gebonden is. Om uitspoeling hoef je je eigenlijk totaal niet druk te maken. En om vertering zou ik me ook niet druk maken. Pas na 20 jaar ga je (muv van verkleuring wat je al eerder merkt) de gevolgen van afbraak merken. En dan nog kan het een flinke tijd mee.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 december 2005 - 12:43

Fout. Piepschuim is polystyreen. .

Je hebt helemaal gelijk http://www.wetenscha...tyle_emoticons/default/icon_redface.gif

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2005 - 15:25

Dit monomeer heet ethylbenzeen, waaruit door polymerisatie polystyreen ontstaat.

Dan is dus de vraag, als het inderdaad om polystyreen gaat, of er bij chemische of biologische afbraak een tussenstap is waarbij benzeen in het milieu terecht zou kunnen komen. Streef-en interventiewaarden voor benzeen in grond en grondwater liggen extreem laag.

Geplaatste afbeelding
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 01 december 2005 - 17:46

Je kan het een beetje vergelijken met PVC. PVC bevat chloor. Chloor is zeer schadelijk, maar het is gebonden in PVC en kan in principe niet vrijkomen. Zelfs als je het omsmelt is er niets aan de hand. PVC mag dan ook gewoon in de grond gelegd worden en wordt vaak gebruikt voor regenbuizen e.d. Pas als het verbrand komt de chloor weer vrij; dan moet je er ook niet met je neus boven hangen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het benzeen in piepschuim, zij het dat de hoeveelheid benzeen per volume piepschuim veel lager is dan de hoeveelheid chloor per volume PVC.

Maak je dus maar niet druk om het milieu.
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2005 - 18:38

http://packaging.hp....iro/evsec04.htm

Compostability/Degradability: Polystyrene is unsuitable for composting purposes as it does not degrade organically and is inert in landfills.

andre site (link kwijtgeraakt):

Polystyreen heeft twee zeer giftige afbraakprodukten: Styreen en Benzeen, die onder invloed van licht, en door verbranding, vrijkomen.

Het ziet er dus naar uit dat het buiten invloed van licht behoorlijk stabiel is. En het bestaat al sinds WO II, dus mogen we aannemen dat het, als het echt problemen zou dreigen te geven, er al het een en ander bekend zou zijn.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 december 2005 - 03:10

waarschuw trouwens even je buurman: als er ondergrondse leidingen en kabels door zijn ingeklonken tuin lopen, staan die nu mogelijk op knappen vlak bij zijn fundering.........misschein dat dit het intrappen van open deuren is, maar beter een keer te vaak gewaarschuwd dan een keer te weinig. :P  

Die waarschuwing had ik hem inderdaad al gegeven, want er zijn hier al heel wat rioolwerkzaamheden uitgevoerd. Maar ik had niet het idee dat hij het gecontroleerd heeft.......

Zoals het er uitziet hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken over het grondwater. :roll:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 02 december 2005 - 08:08

http://packaging.hp....iro/evsec04.htm

Compostability/Degradability: Polystyrene is unsuitable for composting purposes as it does not degrade organically and is inert in landfills.

Volgens mij klopt dat niet helemaal. Ik geloof dat een liter polystyreen, afhankelijk van het oppervlak, met gemiddeld 100 jaar vergaat. Maar ja, dan zal Veertje wel niet meer in dat huis wonen :wink:
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures