Springen naar inhoud

[scheikunde] Concentratie Na2S2O3 (M)

• Log in om te kunnen reageren

materooster

materooster

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2009 - 16:23

Hey,

Het zou zeer aardig zijn om me te helpen.
We hebben namelijk in de klas een experiment gedaan met Na2S2o3 +water+HCl
en zien hoe rap deze neerslaat.Mijn opdracht gaat als volgt :Berken voor experiment 1 van elke oplossing de concentratie aan Na2S2O3.schrijf je gevonde resultaten neer in een tabel die er als volgt uitziet.

Nr.(van je experiment) Consentratie Na2S2O3(m) en reactietijd(heb ik zelf)

er zijn 5 verschilende onderdelen van experiment 1:
1bevat 25 ml Na2S2O3
2bevat 20ml ''
3bevat15ml ''
4bevat 10ml ''
5bevat 5ml ''

ps:Na2S2O3 bevat (0.15mol/l)

ik weet dat de molecule massa 158g/mol is

Mijn vraag is hoe kom ik aan mijn concentratie of betergezegt aan mijn aantal mol

het zou leuk zijn om me te helpen

greetz mat

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2009 - 21:12

Als ik het goed begrijp (en jij hetzelfde experiment uitvoert als ik in de klas) moet je de concentratie van NA2S2O3 bepalen in mol/. liter in de verschillende oplossingen. Je weet hoe sterk de oplossing is die je krijgt (0.15 mol/L). Deze verdun je echter met zoutzuur en water waardoor er een andere concentratie ontstaat. Deze kun je zelf berekenen door te kijken hoeveel mol je in oplossing hebt en hoeveel vloeistof je hebt. (denk aan de eenheid; mol per liter)
Hiervoor heb je de molmassa (g/mol)niet nodig, bahalve als je de molariteit om moet rekenen naar gram per liter. Dat is bij mij in de klas echter niet gewenst maar moet maar even wat er in de orginele opgave gevraagd wordt.

Jasper

Marco-lab001

Marco-lab001

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2009 - 17:46

Heej! :)

Ik heb op school een hele handige formule gekregen waarmee het allemaal een stuk overzichtelijker wordt (je moet er rechthoekige blokjes om heen denken):

x Av : M
<---------- <-----------
N n m
-----------> ------------>
: Av x m

N=aantal deeltjes
n=aantal mol
m=massa
M=molmassa
Av= getal van avogadro --> 6,022 x 10^23

Hoop dat je hier iets mee kunt, ik ga nu iig leren want ik heb morgen een belangrijke toets!,,
Groetjes Marco :D

Veranderd door Marco-lab001, 27 januari 2009 - 17:48

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2009 - 18:18

Gelieve geen M voor molmassa te gebruiken, aangezien die heel vlug verward wordt met molariteit (mol/l). Verder is zo'n verhoudingstabel niet meer nodig, op het moment dat je snapt wat een eenheid eigenlijk voorstelt. :)

Marco-lab001

Marco-lab001

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 21:00

Maar het helpt wel om het juist IN je hoofd te krijgen :P

Groetjes Marco ;)

p.s.: het schema is een beetje onoverzichtelijk geworden, maar als je alles een beetje opschuift is het een stuk duidelijker! Het van M heb je op zich wel gelijk, maar zo heb ik het op school geleerd [|:-)]

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures